Då man bloggar aktivt är det otroligt lätt att hamna i svackor där man får ''materialbrist'', man vet helt enkelt vad man kan skriva om och det står bara stilla. För tips för vad man blogga om då man har brist på ideér så har jag lista ''30 saker du kan blogga om'' i det här inlägget >>

Men hur gör man för att skriva ett bra blogginlägg? Här tipsar jag om 7 enkla steg som har gett mitt bloggande ett lyft och som uppskattas mer av mina läsare, hur man skriver ett bra inlägg.
1. Korrigera och läs innan publicering!
Tänk på att blogga aktivt kräver ändå sin tid och engagemang, i faktiskt varje inlägg du lägger upp. Tänk på att skriva dina inlägg ordentligt, man ser om man lägger ned mer eller mindre tid på den bloggen man läser. Tänk på att hålla dig till ämnet men att tillägga något som kan underhålla läsaren kan vara en kul grej som går att folk oftare återkommer. 
Läsarna uppskattar också om det är en text man läst igenom en extra gång och korrigerat från fel etc, då en blogg är en publik dagbok som med dess syfte är att ha läsare så är det viktigt att tänka på språket, felstavningar etc - även om detta inte är lika petigt som i the Journal typ.
 
2. Ta din tid till att fundera ut inläggets titel!
En tilltalande rubrik tilltalar fler läsare, så tänk därför lite extra innan du bestämmer dig för vad rubriken till inlägget ska bli, personligen skriver jag inläggen färdigt innan jag ens funderar på inläggets titel.
Tänk på att också se till att inte ha en rubrik där du lurar dina läsare, dvs, att du inte har lagt ned speciellt för ett inlägg utan hellre genererar klick. Det här brukar endast ha negativ effekt även om din blogg får synas för en stund, tänk på att det är dom återkommande läsarna du vill åt.
 
3. Ha variation och länkar!
Allt som blir uttjatat slutar till slut vara intressant, så se till att ha varierande inlägg, ingen är intresserad av att läsa varje morgon att du har stigit upp ur sängen. Varierande innehåll gör att det inte blir tjatigt och håller läsarnas intresse uppe då dessa är nyfikna på vad nytt komma skall. 
Tänk på att alla inläggen behöver inte heller se likadana ut, variera med var du placerar texten, ha olika typsnitt på texten (t.ex en mening som låter asbra kan du ha tjockstiltat). 
 
4. Ha bilder och kollage!
En blogg utan bilder tycker jag personligen verkar tråkig, och vanligtvis återbesöker jag inte bloggar som tilltalar ögat. Utseende är viktigt, men inläggen är de viktigaste, därför är det bra att variera inläggen med kollage och bilder, alla orkar inte bara läsa sig igenom allt.
 
5. Få dina läsare att delta!
Allt man kan skriva om kan även kommenteras och diskuteras! Det är både trevligt för läsaren och bloggaren att kunna ha diskussioner, få kommentarer/kommentera etc via bloggen. Läsare som aktivt och inte, läser bloggar tycker om att länna sig delaktiga i det du skriver, då du ändå delar med dig av något med dom. 
För detta är det bra att anordna tävlingar, ställa frågor inom åsikter, be dina läsare ge kritik, ja knepen är flera, och några tips hur du kan göra hittar du här >>
 
6. Informativ text behöver inte vara en lång text!
Misstaget många bloggare kan göra är att ''virra'' bort sig i skrivande stund, det händer mig med jämna mellanrum. Om jag skriver alldeles för långa texter kommer detta bara vara jobbigt för besökaren att läsa, de flesta slutar läsa mitt i texten om inlägget anses vara alldeles för långt även om ämnet är jättebra.
Längden på texten bestämmer helt enkelt om hela blir läst, så håll dig kortfattad, och informativ inom ämnet du skriver om så slipper du lägga ned extra tid på något som ingen orkar läsa!
 
7. Typsnitt, storlek osv
Tänk på att en läslig text är ofta a och o, ingen läser en text som är helt oläslig. Personligen slutade jag ha t.ex skrivstil i mina inläggstexter då detta blev jättejobbigt för vissa av mina besökare att läsa, och vissa kunde inte ens läsa mina inlägg då. 
Så ha istället en lättläslig typsnitt och ha den i en storlek som blir snyggt men också lättläst, tänk på att det finns många som läser bloggar som kan ha i allmänhet lässvårigheter också eller svårt att se om texten skulle vara alldeles för liten.
 
ajlimullersandvik.blogg.se

Jättebra tips, verkligen. En sak som jag tycker är viktigt är också text och font, därför tycker jag att det är liiiite besvärligt att du har vit text i kommentarsrutan så att man inte ser vad man skriver. Bara som ett tips.

Svar: Ojdå, det har jag råkat ändra fel när jag gjorde min nya design kanppt någon dag sedan! :) Ändrat nu iallafall så man kan se, vad bra att du nämnde det! :D
Heidi Scythe

Celine

Bra tips!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress