1. Ha tävlingar
Alla tycker om tävlingar, och alla deltar i tävlingar någon gång för mestadels skojs skull. Ha veckans blogg tävlingar med ''gynsamma'' regler, t.ex ''följ mig på bloglovin så har du större chans att vinna'' osv. Läsarna väljer själva hur aktiva de vill vara. Om du själv deltar i tävlingar, tipsa gärna dina läsare om detta, då är det större chans att de kommer till dig för att se dylika tips framöver!
 
2. Frågestund
Att ha frågestund är också en ''basic'' blogg grej, men tänk på att istället för att bara ha vanliga frågestunden så kan du också ställa frågestunder till läsarna där de blir tillfrågade att kommentera och ge dig tips och kritik, t.ex ''vad skulle vilja se mer av i bloggen?'' eller fråga om deras synpunkter på t.ex en produkt osv.
 
3. Dela ut länkningar
När du är generös med att dela länkningar kommer dina läsare bli generösa tillbaka med kommentarer, delvis för att detta ökar chansen för dom att bli länkade såsom du får trafik till bloggen. Jag brukar dela ut länkningar i mina frågestunder, och detta för att jag vill visa min tacksamet på något sätt att de vill vara med och ställa fråfor (vilket jag behöver i en frågestund såklart).
 
4. Kommentera för att bli kommenterad
Ända sedan jag började blogga så började jag inte ordentligt läsa bloggar förrän 4 år sedan, och något som förändrade mitt bloggande var när jag började följa och kommentera andras bloggar. Att kommentera genererar kommentarer och aktiva läsare, sålänge du själv är något aktiv så kommer besökarna digga dig mer automatiskt!

5. Svara på kommentarer
Alltid då jag får en kommentar på min blogg svarar jag enskilt på den, detta är bra att göra då jag faktiskt personligen lägger ned min tid och uppskattning på personens kommentar. Du kommer märka hur detta kommer gynna dig i slutändan, och även om det kan kännas trögt i början så måste du hitta till de rätta bloggarna.
 
6. Gästblogga
Läser du en blogg som du skulle känna dig intresserad av att gästblogga hos, eller har du råkat stöta på en blogg som du skulle vilja få lite publicitet på din sida? Hör av dig till bloggaren och erbjud hen att gästblogga hos dig gentemot att hon nämner i sin blogg att hon ska gästblogga hos dig. Done! 
Om inte annat kan ni komma överens om att gästblogga hos varandra också! 
 
7. Påminn om dig själv!
Av alla de som besöker din blogg så lämnar vissa spår efter sig, detta betyder att det är läsare som varit delaktiga i din blogg som du kan återigen erbjuda att vara med i t.ex en ny veckans blogg tävling, eller bara allmänt kommentera ett inlägg de skrivit så kanske de klickar in hos dig också. Det är bra att välkomna tillbaka gamla läsare, och för det så måste du själv ofta besöka dom först för att påminna dom om att du finns. Bloggvärlden är full av nya bloggar att finna, så du måste hålla dig kvar!
 
8. Våga uttrycka dig själv
Något som alltid genererat delaktighet i diskussion osv är om du väljer att skriva om ett hetare ämne som kan beröra många, men var väldigt mån om hur du uttrycker dig. Internet är full av tolkningar och åsikter, och genom att du delar din så var varsam om att det kan komma hård kritik beroende på ämnet i inlägget. Om inte annat så är det ett underhållande sätt för mpnga att vara delaktiga i bloggen.
 
9. Gör en tipsa-om-dig shoutout!
Alla på sociala medier vill ofta synas nuförtiden, iallafall otroligt många fler än vi tänker oss eller vågar erkänna. Erbjud dina läsare en shoutout till deras blogg eller instagram då du vill ha tips på nya bloggar eller insta's att följa, så kommer säkert ett par iallafall kommentera och tipsa om sina.
 
10. Follow 4 follow
Eller en länkning för en länkning? Vilket som funkar faktiskt, genom att erbjuda generös trade med länkbyte eller kommentars- eller följarbyte så gynnar det båda parter på samma nivå och detta kräver ingen mer ansträngning än kommentera på en blogg du är intresserad av att läsa och vips win win för båda! 
Samma kan man göra med att man tipsar om varandras veckans blogg tävlingar eller deltar i varandras.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress