1 av 6 svenskar lider av någon form av social ångest och mångas vardag påverkas väldigt negativt av detta. Symptomen för social ångest kan variera från person till person, men den gemensamma nämnaren är att man känner en stark obehagskänsla i vissa sociala situationer. Denna obehagskänsla leder ofta till att man fungerar sämre i vardagen och begränsas i sitt jobb eller privatliv. Exempel på situationer som kan anses obehagliga kan vara att:

  • Prata i grupp eller inför andra
  • Vara i centrum för uppmärksamhet
  • Umgås i en större grupp
  • Ringa telefonsamtal

Hur vet jag om jag lider av social ångest?

Personer med social ångest kan ofta uppleva en rädsla för andras uppmärksamhet. Det är därför vanligt att känna stark oro för att andra ska granska dig, att du ska tappa kontrollen i deras närhet, eller en rädsla att göra bort sig. När man lider av social ångest påverkas allt från ens tankar och känslor till beteendet.

  • Tankar
    Man får ofta ett stort självfokus och dömer sig själv hårdare än andra
  • Känslor
    Man upplever känslor som rädsla, ångest och oro starkare än andra. Ofta känner man sig även besviken på sig själv över att man fullt ut inte kan leva det liv man vill leva.
  • Beteende
    Man börjar ofta undvika situationer, platser, personer eller aktiviteter som väcker ångest. Dessutom utvecklar man gärna sina egna “knep” såsom rigorösa förberedelser för vissa situationer eller att titta bort för att slippa ögonkontakt.
Bild av Lisette Höghäll @haparandabladet >>
Vad kan man göra?
 
Jag använder mig av en app som heter KRY varigenom jag kan boka vissa läkarbesök så det kommer till min ångest etc eftersom sjukvården med resandet ej fungerar så bra för mig uppe i norrbotten (men det ska de bli ändring på tycker jag!) så är det enklast att bara vara uppkopplad via telefonen med den läkarkontakten!
 
Läkarbesök på KRY är kostnadsfritt för barn och ungdomar upp till 20 år. För att boka psykologbesök måste man vara minst 18 år gammal och det är gratis upp till 20 år vilket inte är dåligt alls. För vuxna kostar läkar- och psykologbesök 250:- och frikort gäller; och dom har öppet har öppet alla dagar 06.00 - 24.00
 

Viktig information och praktiskt att bara ha med!

KRY är inte lämpligt vid akuta tillstånd eller svårare besvär som kräver kontakt med psykiatrin. Om du mår väldigt dåligt, överväger att ta ditt liv eller att skada dig själv eller någon annan bör du därför alltid söka dig direkt till en psykiatrisk akutmottagning. Om du inte vet var din närmaste mottagning finns så ring sjukvårdsupplysningen på 1177. Vid akut fara ring alltid 112.

Och är du orolig över någon på sociala medier så kom ihåg att själv även försöka påverka och höra av dig till en larmcentral om du vet om ett läge som är akut - sociala medier är ett stort informations- och kontaktbors och det är viktigt att vi delar med oss av informationen och våran vältanke såväl där!

 
Beatrice

Bra och praktisk information som man inte alltid tänker på!

happisbo

Kom faktist nu fram till att jag kanske kan lida av det, för mycket stämmer in på mig ioch ja känner ofta på de sättet de besjrivs att de kan va. kanske ngt att kolla upp och undersöka för det förstölr för mig rätt mycket för mitt jobb handlar om att också interagera med människor..

Vill va anonym

Lider av social ångest och ska testa appen! Hittills verkar den rätt schysst

Johan Photography

Har lidit av social ångest i flera år och allt stämmer in bra, tror appen kan vara en bra grej att ha till hands i dagens stressiga samhälle, man hinner ju inte alltid gå på möten så att ha via en app och välja sjäkv låter rätt bra :O

Anonym

right on point!

Shiro Samurai

Känner igen mig i texten. Social ångest är jättejobbigt att ha och jag hatar verkligen hur många i ren okunskap bara antar att man är "blyg"...

Svar: Ja men eeller hur!
Heidi Scythe

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress