1. Var dig själv 
Glöm aldrig bort vem du är, så sa Lejonkungen till Simba. Och det är ord som etsat sig fast i mig och min uppväxt, jag har alltid varit den jag är och har aldrig velat släppa taget om den jag är även om jag varit vilsen. Man har goda och dåliga sidor och de goda ska man alltid omfamna med sig själv. Det viktiga i när man genomgår tunga perioder är att inte låta någon annan bestämma vem du är, för du är du.

2. Kom ihåg dina principer
Det går alltid att utveckla sina principer man har till det bättre, kanske har ens egna principer inte alltid varit de bästa. Men de principer du har som berättar om dig och om den du är och som tagit dig framåt i livet, släpp inte dom. Du känner själv vilka livsprinciper som gör dig till en underbar person och utveckla bort det negativa.

3. Rannsaka dig själv 
Vi alla gör misstag. Men allt vi gör är inte misstag. För att utvecklas som person är det viktigt att ibland blicka bakåt för att veta hur man kan göra bättre framåt i livet för att nå sina mål. Vi vet våra bakgrunder och vi vill utveckla våran egen framtid, men vi kommer gå vilse om vi inte ibland vågar blicka bakåt och se de iliggande orsakerna till varför det blev som det blev. Vi är alltid duktiga på att smutskasta oss själva och tro det negativa om oss själva men dåliga på att faktiskt forsla i vårat "bagage" som kan eventuellt varit det som fått oss att gå ur balans. Ta livet som en lärdom och vänd på steken!

4. Vem tror du på?
Tror du på dig själv eller det andra säger till dig att du är? Du är den som vet bäst i ditt liv, din bakgrund och det du gått igenom. Skitsnack, dåligt sällskap och manipulation är välkänt faktum hos människor som de aktivt använder sig av för att vara bättre än dig. Genom det trycker de oftast ned andra för att de inte kan hålla sig som jämlikar. Det här är något hela samhället i slutändan alltid lider av, men en viktig fråga vem man själv tror på. Människor har en häftig instinkt som grundar sig i magkänslan och i det vad man själv vet. Använd din egen kunskap och våga tro mer på dig själv, oftast är största problemet att vi vet men vi vågar inte säga emot och stå upp för oss själva.

5. Målmedveten...
..är något vi alla behöver svara för och vara för att veta varför man ska kämpa framåt i livet. varför man gör det och varför det är värt de. Jag själv brukar måla upp en bild av ett hus, mitt drömhus med en omgivning och ett liv jag drömmer om att ha. Ja men vi alla vet ju redan hur vi vill ha det? Men vi vet inte hur vi ska ta oss dit. Man ska inte tänka på hela stora bilden direkt, utan fokusera och vara målmedveten i de små stegen man måste ta i livet för att till slut nå dit man vill. Ha tålamod och var målmedveten om varje trappsteg du behöver klättra för att nå till ditt mål. Vi har för ofta bråttom att nå dit vi vill och det blir oftast resultatet av våran känsla om att "det inte går" och man ger upp.

6. Våga falla 
Det händer alltid att direkt något verkar gå bra då går det helt plötsligt åt helvete. Då ger man upp. Det är inte värt. Men det är det här en jag personligen kallat så länge jag kan minnas för "livets mattetal", ekvationen som inte går att lösa. Jag är kass på matematik så därför är detta ett perfekt exempel för mig att dra: min lärare vill att jag räknar ut ett mattetal jag försöker lösa flera gånger tills jag ger upp. När jag till slut räknar på mitt vis som ger mig rätt svar på talet men fel på uträkningen, som gör i sin tur att jag får dåligt resultat på matteprovet. Men jag får ändå godkänt i kursen och tar mig vidare i livet, med ett betyg, kanske bara inte det bästa. "Livets mattetal" för mig att man ibland måste acceptera att falla några gånger, innan det blir någorlunda rätt, att allt är inte alltid perfekt i livet och det är okej ibland att inte göra allt snyggt och perfekt. Vi måste kunna falla för att kunna lära oss hur man klättrar högre.




Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress