Så många gånger som man stöter på frågan i fett negativ ton där frågan kommer ''Va fan ska du ha djur för?'' Jag förstår helt ärligt till hundra procent hur man kan ställa en sådan fråga eller vart sådana frågor kan urarta sig från när det kommer till saker som är oacceptabla, men jag förstår inte varför den frågan tillfaller ute på sociala medier i ett kommentarsfält på mig när jag absolut inte förtjänar ett sånt bemötande av andra människor; i ett inlägg där man diskuterar om något annat än självaste plock-upp frågan i sig.
 
Jag kommenterade på ett inlägg på FB som handlade om plogning, därav att jag lagt märke till att många av såna här lådor som skall vara framme i förebyggande syfte inte är det då de plogats över med snö. Det här kommer ju resultera, förstår väl vem som helst, att färre plockar upp ''för det inte finns nånstans att slänga det''. Det finns redan otroligt många som inte är duktiga på att plocka upp efter sin hund och jag vet många som inte gladeligen går med en bajspåse i handen för att nästa stopp skall komma efter x antal km - är ju såklart därför dom är där för detta förebyggande syfte som är utplacerade av och ansvaras av kommunen man bor i. Anmärkte då detta att det är synd att det ska plogas över för de finns faktiskt där av en vettig anledning.
 
Bara för att jag klagar på att skitlådor skall plogas fram igen gör mig INTE till en dålig djurägare, faktiskt gör det mig till tvärtom. Det är tråkigt att folk direkt ordet hundskit nämns så kommer de i tågande fart mot en för att skuldbelägga att man inte tar upp efter sin hund - det handlar inte ens om det. Det handlar generellt om ett ansvar som ligger hos kommunen att sköta men såklart såväl är det väl medborgarnas plikt i samhället även anmärka dessa saker om de inte är som det ska så det kan åtgärdas, samma som att det är ens plikt att plocka upp efter hunden - eller är det bara för att man har en hund man ska få massa otrevligheter kastat på sig? Blir så less på människor där ute i sociala medier som inte kan ta sin tid att läsa en text och fundera innan man är där och skuldbelägger och klagar - håll med om att bajslådorna borde finnas tillgängliga och skottas fram istället för att sitta och rasa ve och fan över de som inte plockar upp - för den delen inte så effektivt att säga till den som tar upp problematiken att man är en dålig djurägare. Det är ett gräsligt beteende och inte mer okej att smutskasta människor om man inte vet vilka som plockar upp eller inte - man ska hålla sig till kontexten tycker jag - är det svårt för folk att vara konstruktiva på nätet i olika diskussionsforum? Jag finner att jag stöter på detta fenomen relativt ofta faktiskt där folk anklagar andra för saker som de ej ens har en vettig grund till - till råga på allt människor i alla åldrar som tror det är okej att skriva hur som helst till andra på nätet.
Nej det är de inte!
 
Vad kan man göra som medborgare?
 
- Man är skyldig att plocka upp efter sin hund! Jag har varit själv slarvig gällande sånt här, och lika mycket som jag stör mig på andra som ej gör det är det också i mitt ansvar som hundägare att göra det.
 
- Kommunen skall kunna erbjuda anvisade platser var plock-upp kan slängas för ett förebyggande syfte dvs förhindra att fler ej plockar upp efter hunden eller förorenar miljön, detta kan gälla vanliga soptunnor på en strandpromenad eller i stan. 
 
Hälsoskyddets syfte är att upptäcka, förebygga och undanröja hälsorisker i miljön. Det handlar om att skydda människors hälsa mot olika störningar som exempelvis buller, radon, fukt, mögel, luftföroreningar eller kalla bostäder - därför är det vikitgt att anmäla såna här saker till hälso och miljöskyddet till sin kommun!
 
- Man kan alltid anmäla någon som ej plockar upp med att filma t.ex, läs gärna mer på hur du får gå tillväga om detta skulle vara något som görs.
 
- Ssist men inte minst och det som detta inlägg främst handlar om - var inte så snabba på att skuldbelägga folk på sociala medier och tänk på vad fan man skriver innanman skickar iväg det, ingen blir klok eller klokare på ett skitigt beteende i sociala medier världen heller så som i vanliga livet.
 
 
 
Mira Nuskinen

helt otroligt hur folk kan vara tröga ibland... att dom inte fattar att fler plockar upp om dom är framme är ju bara konstigt tycker jag.. :O

Elsa Nybro

håller med, ser många som skiter i att plockas upp utanflör mig och blir sur på det men vi har ingenstans att slänga de eheller alltså så plockar ingen upp, man ska vara glöad att de finns såna lådior för det ändamål!

Johan Photography

Helt rätt! Det ligger i kommunens ansvar att det sköts!

happisbo

nog måste man ju anmäla och kunan säga om nå sånt händer inte ok de ja såg i debatt haparanda när du bara tog upp ett problem och fatta inte varför folk är såna där

Karin Nilsson

Hållermed, det ligger i kommunens ansvar!

Gunnar

Det måste kommunen fixa för de mpåste vara framme om de är utplacerade. bara dumt av folk att klaga på hundägare som inte plockar om de är det som frågan gällde att dom ska plogas fram för det ska dom. Bra inlägg!

fATIMA

Håller med dom ska fram!

Beatrice

Håller med så mycket! Det är så sjukt att vi hundägare som sköter och dessutom försöker främja något som kan gynna hela ssmhället ska få skit kastat på oss som att man är en av de dåliga man blir så sjukt less

Celine

Seriöst!? Varför klagar folk om att man ska plocka upp när de handlar om att ploga fram skit tunnor? Fattar dom inte eller är dom efterblivna!? WTF

Sara Lund

Så bra inlägg och håller helt med, alla djurvänner är fan inte slarviga och att man ska vara så snabb på att kommentera elakt till en annan fattar jag inte varför när man vet att man kan trycka på esc och gå därifrån. Jesus det är en knapp!

Katerina V.

men va???? är folk seriösa att dom smutskastar en djurägare för att dom inte fatta innehållet i texten??? fan va dumma i huvet folk kan va, att de aldrig skärper sig och använder de små grå usch!

Nenne

så otroligt tt männisjkor alltid slarvläser och sen ska försöka komma med något vettigt.... suck

Ronja R.

Jag plockar alltid upp efter mina hundar men ändå får jag höra också att jag är slarvig och ej gör det om jag anmäker om liknande saker. var en granne som aldrig plocka upp och jag fick skten för det så fick och plocka upp hennes också om jag såg men sen men aldrig mer efter det fö blev då less att få hör hur dålig hundägare man var även om man plocka upp efter sin egen alltid. Plockar bara upp efter mina nu tyker alla ska ta ansvar inkl kommunen ska stå för att bajslådor går att nå. Att folk klagar på dig i de inlägget är ju bara pinsamt...

juha

aivan oikeen!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress