Hej alla fina! Sitter och bläddrar igenom mina bilder som jag tog i skogen som jag älskar att gå i, den här skogen ligger i Kallhäll Stockholm och är ett naturreserverat område, dvs man får inte kapa ned några träd eller förstöra naturen här. Det finns också 250 år gamla träd i området och stigarna är gudomligt vackra med en redig svensk natur som har kvar den gamla och oförstörda andan - blir glad av att komma till denna natur då man är i Stockholm för det är annars som sagt ett väldigt stressig sta och man kan känna av den då man springer i stan mycket vilket jag också gör då jag har möten eller umgås med vänner. Jag tycker det är okcås viktigt att bevara naturen i storsdtadsområden, dvs det lilla som finns kvar. I stockholm byggs det ju hela tiden och industrier tar över ofta, så jag är faktiskt den som uppskattar när det reserveras att natur som har uråldigt historia och dessutom är intakt så bra de går nuförtiden och sköts om - människor behöver natur också och inte alltid bara betong <3

Det här säger forskning:

Det har tidigare varit känt att det är bra för hälsan att vistas i naturen. Men nu har forskare kommit fram till varför. Det beror helt enkelt på att immunförsvaret stärks och därmed minskar risken för sjukdomar som diabetes, depression och hjärt- och kärlsjukdomar. Det är forskare vid Universitet i Illinois i USA som sammanställt hundratals studier om naturens effekt på hälsan.

''Miljö- och beteendeforskaren Ming Kuo, som varit med och gjort studien, säger att naturens förmåga att förbättra vårt immunsystem är nyckeln till hälsofördelarna. ''

När vi vistas ute i naturen går kroppen in i ett ”rest and digest”-läge, som är raka motsatsen till det ”fight or flight”-läge vi hamnar i när vi utsätts för stress. När vi hamnar i det senare tillståndet stänger kroppen av alla funktioner som inte är väsentliga just där och då, bland annat immunförsvaret. Jag tror generellt att vi behöver nufötiden vara mer ute i naturen, speciellt med all stress som kommer omkring och existerar inte bara i städerna, utan också som en paus från den inre stressen som sociala medier även skapar lätt. 

Hur ofta är ni ute i naturen? <3

 
Karin Nilsson

Håller helt med, går allitdute i naturen med min hund faktiskt <3

Linnea Karlsson

sociala medier är ett stort problem i dagens samhälle som skapar inre stress, om man bara lägger ned telefonen och njuter av en skogspromenad kan verkligen lugna en har jag märkt själv så helt rätt de du skriver!

Elsa Nybro

kanske borde tänka på att vara ute i skogen oftare, helt sant att de behlövs för oss!

Johan Photography

Helt rätt!

Henna M----

uppe i norr är ju naturen närmare, och tycker det är väldigt nyttigt bara märker man på luften tex

Sara Lund

absolut, och synd att de ska bara byggas och inte nyttjas av de som redan finns, mycket tomma lokaler och sen byggsnya, poängen är ju rätt skev där... finns ingen poäng, varför inte återanvända?

fATIMA

Håller med dig, bor inne i stan och älskar därför åka ut på landet!

Ronja R.

Är ute varje dag, och et ger en avkoppling jag anser alla behöver och spec de som har mkt stress

Ali m

varje dag, försöker ja

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress