1. Hej Tina! Du är min bästa vän och jag har känt dig i 14 år, så jag vet ju klart vem du är, men berätta gärna om dig själv - vem är du?
Ja självklart, mitt namn är Tina Holmström, jag är snart 24 år gammal och jag kommer från en by mellan Kalix och Luleå kallad Töre och har bott där i stora delar av mitt liv. Bodde därefter i Luleå under gymnasietiden, sedan i Skåne och nu är jag bosatt i Kalmar i Småland och studerar till hälsovetare.
 
 
2. Vad är dina hobbys och vad tycker du om att göra på fritiden?
Ja du det finns mycket jag skulle kunna säga på den frågan men några saker som jag gillar mest att hålla på med är ja men då såklart att styrketräna. Jag gillar även att spela datorspel, speciellt first person shooter spel som CS, Sniper Elite och såklart diverse zombieinspirerade spel. Men gillar såklart även andra sorters spel som bland annat strategispel varav Hearthstone bland annat.
Utöver detta gillar jag fotografering, speciellt att fånga upp ögonblick där personen i fråga inte är beredd då jag tycker att bilden berättar mer om personen och känns mer äkta. Utöver detta gillar jag att umgås med vänner och familj, rita och skriva diverse texter och att lyssna på musik tar upp stora delar av min vardag, speciellt rock eller heavy metal är det jag lyssnar mest på. Gillar även manga och att se anime samt tecknat. 
 
 
3. Du tycker mycket om träning, vad var det som inspirerade dig så att du börja?
Det som fick mig att börja med träning var faktiskt min storasyster och hennes sambo, det var dem som introducerade det för mig för ja vad blir det över fem år sedan. Eftersom jag var och är stark sedan tidigare fick jag förslaget av min storasyster att börja med styrketräningen då hon trodde att det skulle vara något för mig. Och kan man tänka sig över 5 år senare och jag håller igång fortfarande och kan gå in på gymmet och pressa över 200 kg i benpressen. Jag tänker då inte sluta här!
 
 
4. När började du träna och vad var dina allra största mål?
Våren 2012 började jag träna på gymmet som ligger på universitetsområdet i Luleå. Mål hade jag inte direkt vid den tiden utan det var mer att få in tekniken på många av övningarna i början. Men det största målet skulle jag säga har alltid varit att bli starkare och det har legat i sen första början.
 
 
5. Har dina mål ändrats under resans gång och har träningen gett dig mer än bara ändring i schemat?
Ja det kan man lugnt säga, vet inte hur många mål jag har haft och hur mycket de har förändrats med tiden. Målet om att hela tiden bli starkare sitter fortfarande i och kommer nog göra det till den punkten då jag känner mig nöjd, dock tror jag att jag inte kommer komma till punkten då jag ständigt strävar efter att bli starkare. Ett av mina mål är att bli en av de starkaste i världen, och då snackar jag inte bara om bland kvinnorna. Sedan har jag mindre mål som att bli starkare inom diverse övningar till exempel.
Ja träningen har gjort mycket för mig, mitt självförtroende och min självkänsla har ökat. Jag har kommit till att acceptera min kropp mer och insett hur fantastisk min kropp är som jobbar som den gör och fungerar som den ska, samt att den blir starkare hela tiden. Sedan har träningen tillsammans med utbildningen jag läser skapat en egen syn till hur jag ser på hälsa och gjort att jag ser det mer som något långsiktigt och något som påverkas hela tiden av det vi gör. Både fysiska som psykiska val. Man kan säga att gymmet är där jag känner mig som säkrast då jag jobbar på något som jag vet att jag kan. Ja gymmet är som ett andra hem för mig.
 
 
6. Hörde att du skulle vilja sikta dig in på styrketräning. Hur långt skulle du vilja gå och var sträcker sig din dröm?
JA det stämmer bra det och det var ju styrketräningen som startade allt för mig, som fick mig att börja tycka om träning. Jag har aldrig varit mycket för konditionsträning, utöver att lägga till det att förbättra resultat inom styrketräningen, exempelvis förbättra flåset för de riktigt tunga övningarna. Men att springa, ja möjligtvis om det handlar om att springa fort men har inte riktigt varit mycket för att springa längre sträckor. Dock är det ju ett bra träningssätt men inte så mycket för mig. 
Ja var min dröm sträcker sig kan jag inte direkt säga då jag har många små mål och drömmar med träningen. En dröm eller mål som jag har berättat om innan är att kunna bli en av de starkaste människorna i världen och då gäller det inte bara bland kvinnorna. En annan är att kunna inspirera mer tjejer och kvinnor till att börja styrketräna, då den norm som finns att tjejer är svagare än killar tycker jag behöver rivas upp lite grann. Jag är stark och när jag kommer in på gymmet så är jag där för att bli starkare och tänker inte låta någon hindra mig från det. När jag tränar så då finns det bara jag, musiken i mina öron och vikterna jag ska lyfta. Jag vill att kvinnor ska få kunna ta den platsen och bli starkare om det är de som dem vill med sin träning. Sedan vill jag även inspirera min lillasyster och min systerson då de är två som har störst plats i mitt liv och jag vill kunna vara en sådan bra förebild för dem som jag kan.
 
 
7. Hur ofta tränar du idag och vad kör du på för kost?
Det är olika men jag fokuserar och försöker få in minst 7 pass varje vecka, så att varje muskelgrupp tränas var för sig och för att skapa balans i kroppen. Och jag börjar med de stora muskelgrupperna då, ben, rygg, mage och bröst för att sedan köra de mindre grupperna som axlar, biceps och triceps.
 
Kosten min består till största del av mycket protein, varav mycket kött, ägg, kyckling, fisk ja mycket av de som innehåller protein. Mjölkprodukter cause I can’t live without them. Fett har jag också till maten och då snackar vi om smör eller kokosfett eller olivolja och inga lätta massproducerat skit produkter som lätta eller margarin. Grönsaker äter jag en hel del av, varav spenat, morötter, lök, broccoli, blomkål, ja du det går nog att säga att jag äter de flesta grönsaker som finns. Bönor är även något jag har börjat lägga till då det innehåller rätt så mycket bra ämnen.
 
Mycket av det jag äter, försöker jag utgå ifrån något som ska vara bidragande för kroppen, inte bara för träningen utan även för hälsan i långsikt. Där jag försöker undvika så mycket produkter som innehåller mycket som kroppen inte ska ha eller behöver. Mat som inte är processad eller innehåller massa skit helt enkelt. Men visst även jag kan inte säga nej till lite choklad eller lite snacks men jag har en gräns och jag är inte alltid i behov av att äta det.
 
 
8. Vad skulle du vilja säga till andra som vill börja träna och sötta nya mål?
Jag skulle säga när det kommer till att sätta mål angående träningen, utgå inte efter vad det ni ser i media om olika knep och snabba fix. Satsa på långsiktiga mål och bli inte besvikna om målen inte uppnås helt, utan jobba vidare och låta dig själv glädjas av det du uppnått hittills och hur långt du har kommit på vägen.
 
Sedan om du till exempel är tjej eller kvinna och vill börja styrketräna, låt dig inte hindras av tanken att musklerna kommer att ploppa fram efter ett träningspass då det tar längre tid för musklerna att ploppa fram för kvinnor än för män. Sedan skulle jag säga som både gäller män och kvinnor att träna för din skull och bry dig inte om vad andra gör eller om folk kollar på dig men jag kan garantera dig att i många fall kollar de inte utan fokuserar på sitt eget. Träna för din egen skull, då det är du som är där för din skull och vill bli starkare och må bättre.
 
 
9. Har du någonsin funderat på att coacha andra och låta dom inspireras av dina framsteg?
Ja det har jag faktiskt, en dröm är att få jobba som hälsocoach efter examen eller personligtränare, men i största drag vill jag jobba som hälsocoach. Då det handlar inte bara om resultat via träningen och äta bra, utan att man jobbar mycket med personen i fråga och hjälper den själv att hitta sin egen väg till att uppnå en bra hälsa. 
 
 
10. Om man vill börja ändra sina vanor, var ska man börja och hur? Vilka är diba bästa tips?
Det första jag skulle säga är att ha en vilja till att börja med att ändra sina vanor, då det är i många sammanhang det som startar och det som stoppar oss. Om du verkligen vill så går det, då finns det ingen som hindrar dig. Men låter du dig hindras av att nä men det här går inte, ja du har du inte tillåtit dig själv att köra på ordentligt. För det går men det är du själv som intalar dig själv innan, att detta kommer inte att gå.
Tänk på att kost är en viktig faktor och ät det som är bidragande för din kropp och hälsa i samband med träning och för längre sikt. Vad du än gör minska inte på maten och svält dig själv. Vill du deffa till exempel se till att äta mat med mycket näring så kroppen får i sig det som den behöver. 
 
Sedan skulle jag säga att ha tålamod och stressa inte. Det är många som stressar och vill få fram resultat snabbt då de vill få en fin kropp inför sommaren och blir besvikna när de inte får den kroppen som de vill ha. Det gäller att låta kroppen hänga med och sedan ge inte upp, då dina resultat kommer att komma sakta men säkert. Ha tålamod och tänk i längre sikt, träna för din hälsa, för ditt mående, för din kropp och för dig själv. 
 
 
11. Vilka är dina favorit inspiration quotes?
Detta kommer kanske att låta lite roligt men jag blir inspirerad av kanske inte alltid träningsquotes, utan quotes som även ligger utanför träningszonen men som ändå motiverar. För det mesta brukar det vara musiktexter som inspirerar mig. En favorit just nu är What Are You Waiting For? Med Nickelback, lyssna på den vettja. Eller undefeated, lions eller feel invincible, alla tre är låtar med Skillet.
 
 
12. Var ser du dig själv om 20 år?
Ja det var en liten knepigare fråga, men jag skulle nog säga starkare både fysiskt och psykiskt, eller ja det är något som jag hoppas på. Förhoppningsvis uppnått många av de mål som jag har satt och som ska uppnås innan jag dör. Dock är det inte något jag kommer pressa mig för då jag kör på, och har jag inte uppnått allt då vet jag fortfarande att när jag kollar tillbaka att jag har gjort saker och levt mitt liv. Jag skulle även säga, jobba med mitt drömjobb och bo tillsammans med någon som är minst lika galen som jag själv och som ser positivt till vad livet har att erbjuda.
 
 
13. Vad skulle du vilja säga till alla oss andra som kämpar för våra drömmar och tappar hoppet ibland
Detta kanske låter lite klyschigt men jag skulle säga att ge verkligen inte upp i första taget då det går att uppnå mål i livet, inget är omöjligt. Det är bara du som ser till att när du har startat att du fortsätter eller att du stannar. Viljan är det som startar och som stoppar, så om det är verkligen något du vill uppnå så satsa hårt på det och ge inte upp. Bli heller inte ledsen om mål inte uppnås direkt eller att det finns förhinder att uppnå mål just då, tänk på hur grym du är som har tagit dig dit du är och fortsätt att sträva framåt.
Jag kämpar fortfarande med mål och drömmar jag vill uppnå, det gör jag varje dag. Jag har uppnått vissa mål i mitt liv så jag vet att det inte är omöjligt och jag tror att innerst inne vet du det också, låt inte rädslan för att misslyckas stoppa dig.
 
Klicka här för att komma till hennes BLOGG >> och här för att komma till hennes INSTAGRAM >>
 
 
Skulle du vilja bli intervjuad till Helgens Awesome eller känner du någon som har ett häftigt yrke eller är en inspiration? Tveka inte att höra av dig till mig så intervjuar jag gärna, man behöver inte ha någon speciell talang. Allt från åsikter till hobby etc är såklart välkommet!
Klicka HÄR >> för att kontakta mig kring Helgens Awesome!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress