Så, i helgens Awesome träffar vi Melanie som har jobbat i en coffee shop i amsterdam och även bott där, hon berättar lite till oss hur det var att jobba och bo där i Helgens Awesome. 
 
Sen vill jag också såklart påminna er om att vara med i Veckans Blogg >>, vinnaren utses imorgon nämligen! Och alla som vill vara med och bli intervjuade till Helgens Awesome kan bara kommentera här under hur jag ska kontakta er och vad ni vill bli intervjuade om! <3
 
1. Berätta lite om dig själv och vad dina hobbys är.
Jag heter Melanie Broström och jag 21 år gammal och bor i Amsterdam. Jag brukar vara ute med mina vänner eller så jobbar jag. Har inte så mycket tid för annat 😂
 
2. Hur är det att bo i Amsterdam?
Att flytta till Amsterdam är absolut det bästa jag någonsin gjort. Alla som är udda passar in här men de krävs också att du är stark i dig själv också.
 
 
3. Vad är annorlunda kulturellt och politiskt mellan Sverige och Nederländerna?
Kulturellt sätt så är Amsterdam väldigt öppen av sig. Personlig space finns typ inte. Säger man hej till nån så ska du kyssa dom på kinden 3 gånger. Jag är mest aktiv under nattlivet och där händer allt möjligt. Bartenders slänger upp dildos på barerna, finns nästan alltid en efterfest på helgerna på klubbarna och ja, det är helt enkelt en riktig party stad.

4. Du hade tidigare jobbat i en shop. Hurdan shop? Berätta gärna lite.
Jag jobbade i en Coffeshop i Amsterdam på rembrandtplein som heter Smokey Coffeshop.
Ganska mysig tycker jag men också väldigt hypad beroende på vart folk kommer ifrån som kommer in.

5. Hur var lönen och arbetstimmarna när man jobbade som biträde?
Lönen var enligt inte mig de bästa då man tjänade typ 6,7 euros i timman.
 
6. Vilka arbetsuppgifter inkludera jobbet?
Som ett vanligt servitris jobb faktiskt.
 
 
7. Vad var det bästa och det sämsta med att jobba på en sådan arbetsplats?
Du måste alltid vara beredd och hålla koll på kunderna för har de druckit sprit innan de kom dit o ska röka på så kan de få blackout o då måste vi ha varmvatten, socker o blanda det med kallt vatten för kunderna så de vaknar vid liv. Det serveras dock inte alkohol i coffeshopsen för de blir för mycket för dom. Öl brukar serveras men den är alkoholfri.
 
8. Vad skulle du vilja säga "krävs" för att jobba i e coffee shop?
Att du har jobbat som servitris förr, du måste kunna vara alert när de gäller för vad som helst kan hända när som helst.
 
9. Vad skulle du vilja ge för tips till de som vill jobba eller ev. starta eget?
Lär dig defenitivt om lagarna kring det först o främst. Weed är inte lagligt i Amsterdam egentligen men det är accepterat och folk tror alltid att de är lagligt men det är det inte. Folk bryr sig bara inte, det är den enda anledningen. Lagen är lite krånglig så läs på om det innan du gör startar eget. Jag vet inte ens vart allt weed kommer ifrån, ingen verkar veta eller vilja säga, för du får inte plantera weed o sälja det. Bara odla det för eget bruk och max 4-5 plantor.
 
 
 
JUNITJEJ

Så kul att läsa11

Amanda Jona [SPONTAN]

Riktigt intressant läsning! :D

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress