Hoppsan, visste inte att jag skulle få så många frågor över snap, msn och ha, alla ställen uti mina chililådor som folk tydligen råkat sen här på bloggen hehu, så tänkte att jag skriver ihop en lite guide till er som är intresserade på hur jag gjorde osv. Lol, hade jag varit smart hade jag gjort en video tutorial istället, men men, efterklok som man alltid brukar vara. Enjoy anyways!
Steg 1. Klipp ut grunden
Börja med att klippa ut botten på GB glass lådan, höjden spelar ingen speciell roll då du ändå kommer mäta det här senare. Var lite mer noga med att kanterna inte är vassa så att påsen du lägger igenom lådan sen inte går sönder. 
 
Då du endast behöver lådan som stöd och för att det ska se jämt och fint ut i rabetten/blombänken så spelar det ingen roll om det inte är specifikt en GB glass låda, då lådan kommer ändå vara under jord och kanterna är de enda som syns. Vad du än använder så se till att det inte är av organiska material då detta då det kan börja mögla och förmultna i jorden och kan vara dåligt för växterna.
 
Steg 2. Mätning och fastsättning
Börja med att ha plast av tjockare material, själv klippte jag isär en tom jordpåse i två delar. Ena delen dubbelvikt blev en perfekt höjd för min blombänk, var noga med att höjden är rätt då du vill att den ska låta rötterna gräva sig nog djupt sen när du planterar.
 
När du vet hur stor plastbit så klipper du ut den helst till en rektangulär form, sen är det dags med pillgörat; att sätta fast plastpåsen i behållaren (gb lådan jag klippte ur). Börja med att fästa hörnen av den urklippta påsen i varsitt hörn av behållaren och tejpa fast dessa (jag rekommenderar silvertejp för att det ska verkligen hålla, jag hade dock inte detta till hands så jag använde vanlig tejp som inte håller mot fuktighet lika bra och släpper fäste lättare) i hörnen av behållaren.
 
Lämna det fjärde hörnet öppet (se steg 3).
Vik sedan jämt alla kanter av påsen på behållarens innersida så det blir en jämn och fin kant, tejpa fast kanten så påsen håller sig på plats. Se till att påsen blir som en skål under behållaren, med ett hörn öppet på undersidan.
Steg 3. Den ofästa hörnbiten
Praktiskt taget kan du låta hålet vara som det är, om du inte vill klippa till den till en rundare form (vilket jag inte brydde mig om då den här delen kommer inte synas överhuvudtaget, det viktigaste är att hålet är stort nog). Varför hålet skall finnas i behållaren är för att när du vattnar växterna som är i behållaren så måste vattnet också kunna rinna ut någonstans så att rötterna inte råkar drunkna.
 
Det du kan göra för extra fäste (som jag definitivt rekommenderar silvertejp för) är att tejpa runt om behållarens under del där påsen är fast och sedan tycka från behållarens innersida på påsen mot tejpen så det fäster. Det här ger plastpåsen och bättre form så den blir mer anpassad till lådans form.

Steg 4. Nedsättning och plantering
När du är färdig med behållaren är det dags att fixa plats för behållaren där den ska vara, börja med att tömma på jord där du vill ha lådan så du når markbotten. Placera lådan i hålet så att hålet i påsen är mot den riktning där vattnet rinner ut som bäst, placera din nyskapta ''plantbox'' mot kanten av lådan då syftet med lådorna är att separera jorden från varandra så att inte växternas Ph råkar blandas pga att vattner rinner ut ''på fel'' ställe.
 
När lådan är i hållet är det bara fylla på med jord, skaka försiktig om lådan ibland så jorden tyngs ned av sig självt och fyller hela påsen, efter det är det bara att fylla med jord runtom lådorna så man ser kanterna var lådorna finns. Därefter är det bara plantera de växter som ändrar jordens ph värde där du ska ha dom direkt i plantboxarna.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress