13 april 2016

#kokosolja

LIFE OF

Bilden lånad från  >>>
 
Halloj alla, idag när vi var och handlade på ICA Maxi och då investera jag i kokosolja, helt enkelt för att testa det både för mina tänder och för mitt hår. 
 
Inom den indiska hälsoläran ayurveda har man länge använt så kallad ”oil pulling”, då man sköljer munnen mekokos- eller sesamolja. Olja sägs ”dra ut” gifterna och skadliga bakterierna ur munnen, stärka tänderna och göra dem naturligt vita.

Många använder den här metoden även idag såsom den använts i tusentals år för vackrare och bättre tandhygien men samt för andra saker då den innehåller bl.a E-vitamin som bra för kroppen på många olika sätt.

Särskilt bra anses kokosoljan vara eftersom den har antibakteriella egenskaper och motverkar  även svamp. Oljan gör också att missfärgningar får svårare att fästa på emaljen.

Metoden anses också förhindra bakterier från att vandra ut i kroppen via blodet. Forskning har tidigare visat på ett samband mellan munbakterier och hjärtinfarkt.

Det finns ett par, mindre studier som visar att oil pulling faktiskt kan minska risken för karies och dålig andedräkt något. Det ska dock inte användas i stället för tandborstning, utan som ett komplement.

Någon studie som visar att oil pulling skulle förbättra hälsan genom att förebygga till exempel hjärtsjukdom, finns inte.

 

Oil pulling – så här kommer jag att göra:

1. Ta cirka en matsked kokosolja i munnen. Den smälter naturligt av värmen i munnen.

2. Låt oljan virvla runt långsamt i munnen, helst i 10–20 minuter. Du ska inte svälja den.

3. När kokosoljan blivit mjölkvit kan du spotta ut den.

4. Borsta tänderna som vanligt.

5. Skölj munnen på det här sättet varje dag.

 

Hehuuu, nu får jag bara ge det lite mer tid varje dag, och hoppas på resultat inom den närmsta tiden, gah om det här verkligen nu fungerar (sett dock att många andra använder här metoden av mina vänner och bekanta tho och det funkar) då jag är skeptisk mot allt innan jag testat haha! :D

 
Mindie Murderface

Kika in vem som blev veckans blogg! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress