Kai Shiro, hur gammal är du och vartifrån är du?
Jag tycker inte om att ge ut min exakta ålder men folk brukar i princip alltid tro att jag är yngre än vad jag egentligen är, haha. You shall never know ~
Jag är egentligen född utanför Stockholm, i Sundbyberg, men har tillbringat mina första år i Håbo kommun. När mina föräldrar skildes flyttade jag upp till Haparanda med morsan och senare över till Finland. För stunden bor jag själv i Haparanda men jag vet inte hur länge jag stannar kvar här; det som håller mig kvar är släkten och snabbtillgång till underbar finsk mat!

Vad är dina intressen och vad sysselsätter du dig med?
Oj shit, jag har en massa intressen! Man kan väl börja med att säga att jag håller på med cosplay, tecknar och målar, skriver poesi, är hobbyfotograf samt älskar tv-spel. Jag har också ett stort intresse för manga & anime, historia och kampsporter.
 
Jag inspireras av och beundrar olika alternativstilar & street fashion inom speciellt japansk mode och ungdomskultur, men jag fascineras också av exempelvis goth- och rockarstilar. Och, på tal om rock, så tål det att nämnas att jag älskar musik och särskilt om det är metal. Jag må inte ha nån vidare talang för att skapa musik men jag är totally den där killen som sjunger i duschen och, faktiskt, lite överallt... så fort det inte är någon annan i närheten det vill säga, för då är det bara pinsamt. :'D

Sysselsättningen för mig är just nu att jag studerar – det är inget super-intressant men det är så min vardag ser ut just nu. Annars så är jag en dedikerad bloggare (skriver hela tre bloggar!) på min fritid samt att jag volontärarbetar även på biografen i stan, det är gött.

Har du husdjur? Vilka isf?
Tyvärr har jag inga husdjur för stunden, såvida inte några oönskade bananflugor räknas...
Jag har haft diverse fåglar förr dock, men de är alla döda nu sen flera år tillbaka. Har även haft en hund i familjen när jag var tonåring, men henne kunde vi inte ta med när vi flyttade. :'(
 
Kan dock erkänna att jag har haft "valpfebern" här ett tag nu och jag vill verkligen skaffa en egen hund! Jag är en hundperson och jag känner att jag skulle behöva lite lurvigt sällskap då det är ganska ensamt att bo själv ibland.
 
Det jobbiga är att man får visserligen inte ha husdjur i min lägenhet enligt hyresvärden såatteh... det får väl vänta tills jag flyttar ut. Triiiiiist.
Vill så gärna ha en jycke igen, helst en samojed eller en akita inu – dom är så fina och har såna egenskaper som känns rätt för mig.
Har sett att du cosplayar mycket, vilka är några av dina favoritkaraktärer, och varför?
Det stämmer bra det! Alltså frågan om favoritkaraktärer kanske man tycker borde vara enkel att svara på men för mig så är det skitsvårt! Faktum är att fast det finns många karaktärer som jag gillar bättre än andra så är det ändå få som jag håller fast vid en längre stund. Oftast så kommer och går dom, allt utefter hur intresset är och vilken fandom jag är inne i för tillfället.

Men om man ska nämna några karaktärer som har varit i min favoritlista rätt länge nu och som jag fortfarande är fäst vid så är det nog Sesshoumaru från InuYasha samt Souji Okita från Hakuouki Shinsengumi Kitan.
Sesshoumaru är extra speciell för mig då serien han kommer från är den första mangan jag började samla på och därmed har en soft spot i hjärtat för mig;
 
sen att han är väldigt cool och har såna karaktärsdrag som jag generellt sett dras till (stoisk anti-hero) fick honom att stanna som en favorit. Souji Okita är egentligen namnet på en välkänd historisk person (en samuraj) men jag fastnade för hans portrayal i Hakuouki då han var så underbar med sin kombination av sarkasm och charm.

Syr du dina egna kläder eller finns det att köpas kläder för cosplay?
Jag kör lite blandat faktiskt. Vissa cosplays har jag gjort helt själv medan andra kan vara fifty-fifty självgjort och köpt. Andra har jag köpt helt och hållet, antingen från någon online cosplay shop eller så är det någon bekant som sytt dem åt mig.
 
Sen har jag även några cosplay-dräkter som jag har använt kläder från second-hand butiker till, särskilt såna som har väldigt simpla och/eller casual kläder som är lätta att hitta i vanliga klädbutiker och loppmarknadeer, såsom skjortor, kostymjackor och sånt.
 
Var hittar du inspirationen till dina outfits?
Om du med outfits fortfarande är inne på det här med cosplay så säger jag att inspirationen finns lite överallt! Oftast väljer jag min nästa karaktär som jag vill cosplaya utefter vad jag är som mest inne i för stunden – det kan vara något nytt tv-spel, en anime, någon film (Sagan om Ringen t.ex.) eller t.o.m. en helt egenpåhittad karaktär!
 
Man hittar ju jämt och ständigt nya serier att se och/eller läsa, tack vare internet så jaa-a, det finns ju alltid nånting omkring mig som plötsligt får igång dessa "hej den där vill jag klä ut mig till" tankar. Ärligt talat, min lista på karaktärer jag vill cosplaya är helt galet lång och den växer för varje dag...

Oftast väljer jag såna karaktärer vars personlighet, eller åtminstone design/utseende, jag tycker om. Kan inte tänka mig att lägga ner massa pengar och tid på någon dräkt som jag inte är motiverad att göra då jag ogillar karaktären, exempelvis. Vore ju slöseri.
Hur många cosplay-events har du varit till? Och hur ofta brukar dessa events inträffa?
Alltså, jag har varit på så många event sedan jag började med denna hobby år 2009 att det är nästan omöjigt att ge något exakt tal! En snabb räkning är att det för stunden ligger på kanske 45 event, om jag kommer ihåg rätt och inte glömmer något; men över 40 och mindre än 50 är det i alla fall.

Dessa event kallas nästan alltid för konvent (eller 'cons' från engelskan) och de flesta inträffar runt våren och sommaren. smilehymiö Det finns även några på hösten, men på vintern är det ofta ganska så dött – men på dom senaste åren så har det börjat satsas på vinterkonvent också (särskilt i Finland).
 
Enligt mig känns det som att "konventsäsongen" (aka då det finns flest event) är runt maj-augusti då det kan, med både Sverige och Finlands event inräknade, vara ett konvent per helg. Jag minns att under 2013 så var jag på tre konvent under juli: först ett i norra Sverige och sen nästa helg ett i södra Finland och sedan en helgs paus och helgen därefter ett konvent i södra Sverige igen. Det var crazy, fattar inte hur jag orkade!

Vad är det roligaste med cosplay?
Att skapa och visa upp dräkterna man gjort, lära sig en massa nya både användbara och absurda tekniker och sen se allt byggas upp framför dina ögon (och med dina händer!) och bli till något bärbart! Det är en häftig och väldigt satisfying känsla att ha gjort färdigt en komplicerad och tidskrävande cosplay, som man inte trodde att man ens kunde göra, och sen gå på ett konvent och bära den och så kommer folk och säger hur råcool den är, frågar hur du har gjort den och tar bild på dig – det gör alla tusentals kronor och hundratals timmar du spenderat på din skapelse värt det.

En annan rolig grej med cosplay är att ha photoshoots och få fina bilder, och därmed minnen, på sina kreationer samt att om man går på event så får man garanterat många nya vänner då din dräkt oftast är en väldigt effektiv approach- och pratstartare! Många av mina bästa vänner har jag faktiskt mött på konvent så jah, jag rekommenderar verkligen att prova på cosplay om intresset finns!
 
Cosplay är en väldigt mångsidig, lärorik och givande hobby där endast din finurlighet och kreativitet sätter gränser! Det är faktiskt inte lika "konstigt och barnsligt" som vissa kanske kan tro! Jag menar – du lär dig att klippa peruker (och hår), måla, sy, koreografi, fotografi, sminkande, arbeta med trä, hålla reda på och budgetera dina pengar, redigera bilder och videoklipp, resa självständigt, samt att arbeta med och forma plast, leror, led-ljus, metall osv osv.
Dessa tekniker och färdigheter har du användning av även i vardagen!
 
Hur fångade du dupp intresset för cosplay?
Detta är förmodligen en besvikelse till svar men, ärligt talat, så minns jag inte. Jag vet att jag som barn alltid tyckt om att leka dessa låtsaslekar där man t.ex. är alver, magiker och sånt och så gick man runt i skogen och hade sig.
 
I mellanstadiet sydde jag i syslöjden några plagg som mina egna karaktärer bar fast då visste jag inte ens vad cosplay var, lustigt nog – jag bara sydde för att jag ville klä ut mig till mina egna skapelser. Gjorde även träsvärd i skolans träslöjd under samma tid.

Jag tror jag fick reda på cosplay av en slump på nätet; det är ju ofta det händer att när man söker exempelvis DragonBall så hittar man på Googles bildsök foton på folk som klätt ut sig till figurerna från serien. Jag har ett svagt minne av att jag nån gång klickade på just en sån här bild, på en utklädd främling, och tänkte "det där vill jag också göra!".
 
Det var ju ett naturligt intresse då jag alltid gillat att klä ut mig och låtsas vara någon annan för en dag – dessutom förenade cosplay många av mina favoritintressen på en och samma hobby, win-win!
 
Ser du cosplay som något du vill jobba med i framtiden eller bara som en hobby?
Just nu är det mestadels en hobby men det vore ju en dröm att kunna ha det som ett jobb! Finns så många saker man skulle kunna göra och det vore så sjukt häftigt att liksom få betalt och synas samtidigt som man gör något man verkligen älskar och brinner för.
 
Jag vet att det finns folk i Sverige och utomlands som har fått jobbtillfällen via sitt cosplay-intresse och som, i vissa fall utomlands, även har det som ett riktigt jobb. Vet en svensk tjej som promotat ett nytt spel genom att klä ut sig till dess karaktärer och interagera med besökare på event – på förfrågan av speltillverkarna själva, som dessutom betalade henne alla materialkostnader.
 
Vad är ditt nösta mål med i ditt liv?
Jag brukar inte riktigt sätta några extremt långsiktiga mål utan lever mest en dag i taget. Ett mål dock är ju helt klart att få mitt liv i ordning, så att jag kan leva fullt ut och njuta av denna tid på jorden som man haft turen att få.
 
Ett annat vore att få klart skolan och söka vidare utbildning, förhoppningsvis inom sybranschen! En annan dröm vore att besöka Japan, antingen som studerande eller som turist med någon god vän vid sidan.
Och jo, sen vill jag också hemskt gärna ha den där hundvalpen snart. Och bli rik. Så att jag slipper detta fattiga studentliv, haha.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress