Well, I made this video in swedish because it's about a thing that's more centered in Sweden, but that what I tell in this vid about is that why do people argue against me when they have the same difficulties for example money? Shouldn't they be arguing with me?

Ofc that I as well explain a little of my depression i this vid as well, because it seems that I have to have a piece of paper to proove to people that I'm depressed - if people really doesn't believe me at that point, then don't! It's still my life and I'm the one who knows about it best, right?

For me it feels like, when I'm honest about something, like now I'm giving my opinion then people begin to argue against me about something that they should be arguing with me against those who treat young people wrong here in sweden (economically), I really don't get it why people blame me and doesn't think further than what their nose can reach...

Do you think is sick? Or what do you think about it?
 
 
 
emelie

Sv: Träningstips? :) Är tyvärr inte så bra på att lämna ut några sådana då jag är ny med träning! :) Men måste säga att crosstrainern suger fett rätt bra!

sara

Gumman <3 du är fantastisk . Håller med dig till 100000000% i denna diskussionen.

Anonym

Det är ingen som håller med dig för att du inte blir fel behandlad. Det är så det är. Jag + många jag vet har levt på soc och aldrig haft ett tomt kylskåp! Är man studerande och inte kan få ett jobb p.g.a ej avslutad gymnasie eller whatnot så får man pengar från CSN. Man kan ta lån så att man lever gott och väl (runt 7000kr med bidrag+lån), är man för sjuk för att jobba så får man pengar från Försäkringskassan t.ex. aktivitetsersättning/sjukersättning. Annars söker man jobb och får pengar från A-Kassa eller arbetsförmedlingen. Soc är till för ett "in case of emergency" och precis som det heter existensminimum - du ska just och just klara dig på det. Var glad att Sverige ens har ett sådant system, många länder skulle du inte få någonting! Pengarna är till för att just och just klara sig, det är inte till för att man ska leva på det i år och dar. Om soc bidraget vore högt skulle alla vela leva på det och inte jobba. Så ja, om du inte klarar dig på de pengarna... prioritera om. Du köper massa saker hela tiden. Köp mat. Får du 'sponspring", ta pengarna och KÖP MAT. Gnäll inte, pengarna ska räcka mer än väl. Annars vänd dig till CSN, fkassan eller arbetsförmedlingen. Välkommen till vuxenlivet. (Och nej det kommer inte ändras, systemet i Sverige funkar mer än bra.)

Svar: Vissa saker komplicerar ju för att jag är inte folkbokförd i kommunen jag bor i, och ja jag har sökt, men inte fått något! Tycker fortfarande det är sjukt fel att man blir så olika behandlad i Sverige, som jag sa i videon, varför kan man inte dela pengarna med lika? Och för den delen, när man får sponsringar gällande bloggen, det är inte pengar i handen som du kan göra vad fan du vill med! Det är koder till endast en butik som just har något annat än mat, så du kan inte bara säga ''ta pengarna och köp mat'', jag kan inte köpa mat med en kod som gäller bara på MQ eller dylik affär suck -.-'' Och soc behandlar folk fel och för olika, varför får invandrarna i haparanda soc bidrag när dom ändå jobbar och soc vet dom det? Felprioritering är något som sveriges samhälle gör, alla behandlas ju helt olika och för många behandlas orättvist! Ursäkta mig, men om man inte ser det måste man antingen vara blind eller trångsynt eller bara såpass ointresserad att göra något åt det så man vänder blicken åt andra hållet. Det är inte det jag tänker göra!
Heiduskaja

Hasse

Klart som fan du inte får jobb. Man kan inte se ut som själva jävla fan om man ska få ett ärligt jobb i sverige. Det borde du väl själv fatta eller är du helt jävla dum i huvudet?

Svar: Alltså, förlåt, men du blev dagens komiker! Du kan ju inte vara ärlig med din kommentar liksom, om det skulle vara så skulle du inte kunna ens tänka till nästippen ens! :D Tack för dagens skratt, älskar IQ befriat folk! :D
Heiduskaja

Torvald

Hur mycket pengar lägger du på korvarna du har på huvudet?

Svar: Vet inte riktigt vartifrån du fick för dig att jag har mat på huvudet och att dreads var ätbart liksom? Men aja, la ut 400:- kronor på det då jag ännu bodde hemma för 5 år sedan, så vaddå ''lägger ut''? Tid som jag lägger ut på det då jag ska ha på mig dom är högst 10 min, och det är GRATIS!
Heiduskaja

Carro

Hasse! De är nog du som är lite dum i huvudet! Dom sitter inte fast? Antagligen skulle hon väll inte ha på sig de på ett jobb, om det inte passar till den typen av arbetsplats? Du är ju dum i huvudet när du drar slutsatser innan du ens har tagit reda på någon som helst fakta innan du öppnar käften?

Svar: Word, haha vaddå var inte precis så att jag föddes med dreads fastmuterade på huvudet! zD
Heiduskaja

asdf

I de flesta länder får ungdomar inga pengar alls från nått sånt här och soc är inte till för att ge en så mycket pengar, du tar CSN lån om du studerar och inte har pengar.

Svar: Jag lever i Sverige och inte i något annat jävla land, så skippa den argumentationen! Sverige kan ju fan inte rädda världen när dom inte ens kan behandla sitt eget folk rätt och jämlikt!
Heiduskaja

Anonym

bokade inte du en resa utomlands för ett tag sen? hur har du råd med att resa? kostar minst 4000 tusen

Anonym

hur har du råd å resa utomlands? om ja inte minns fel så bokade du en resa för ett tag sen

Bipolär

Jag är Bipolär och kände mig en aning kränkt när du sa något i stil med "Jag har inte någon Jävla Bipolär sjukdom".
Fick i princip den uppfattningen att man är värdelös med en Bipolär diagnos.
Du själv borde läsa på lite bättre. Du säger att du inte är Bipolär, utan Manodepressiv.
Manodepressiv är inte ett "finare" ord för depression. Manodepressiv betyder inte att man har en långvarig depression som är grov och långvarig osv.
Manodepressiv är ett annat namn för Bipolär sjukdom! Tidigare sa man Manodepressiv, men idag använder man hellre namnet Bipolär.
Googlar du Manodepressiv så kommer det genast upp en massa sidor om Bipolär sjukdom. Så ja, om du är Manodepressiv, då har du en Bipolär sjukdom. Inget fel alls med det! Som sagt, jag själv har den diagnosen.
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Manodepressiv-sjukdom/

Håller inte med dig angående soc. Det är inte meningen att man ska leva ett bra liv när man går på bidrag.
Meningen med bidrag är att man ska klara sig, överleva, inte leva lyxliv.
Att äta ute, gå på bio, resa, festa, köpa inredningsprylar, ha fina kläder osv osv, det är ingen rättighet.
MEN, det är inte rätt att invandrare eller andra människor ska få bidrag om de jobbar. De ska inte ha rätt till bil, tv osv. Det är bara orättvist, men typiskt Svenska systemet.

Du ändrar dig fram och tillbaka angående jobb och skola. Ena stunden säger du att du inte kan jobba medans du pluggar, vad jag förstår är det mycket pga depressionen?
Jag själv hade det tufft när jag gick en utbildning. Visste inte om att jag var Bipolär, mådde konstant dåligt och fick inte den hjälpen jag behövde i skolan.
Sista sju månaderna var förjävliga. Fick en djup depression pga en olycklig händelse, kunde knappt ta mig upp ur sängen på morgonen och jag grät hela dagarna. Var i princip omöjligt att plugga. I samma veva fick jag reda på att jag var tvungen att läsa flera kurser samtidigt. I 4 månader var jag alltså tvungen att läsa 350% kurser, det motsvarar ca 9 månader i skolan. Samtidigt var jag tvungen att gå ut på praktik i fyra veckor, brottas med min allvarliga depression, gå på läkarundersökningar, vrida och vända på varenda krona OCH jag jobbade när jag fick chansen. Allt går, bara man har VILJAN!
Jag hoppar in och jobbar så ofta jag kan, inom ett yrke som jag inte alls vill vara inom.
Varför? Jo, man tar det man får!
Sedan december har jag levt på pengar som jag sparat undan när det blivit över pengarna när räkningarna är betalda + köpt mat.
Pengarna jag haft är bidragsdelen på Csn och den lilla lön jag fått de dagar jag fått hoppa in och jobba. Csn har jag dock inte haft sedan december.
Februari fick jag en lön på 650 kr, så det sinade fort på sparkontot den månaden.
Har bestämt att jag inte vill ha med soc att göra, så jag får klara mig så gott jag kan på egen hand. Snart kommer jag förhoppningsvis få aktivitetsstöd från Fkassan, så jag kan leva lite bättre.
I fem år har jag inte kunnat köpa mig fina kläder, bara äta ute/fika någon gång ibland, jag har slutat festa - jag har inte råd.
Kläder köpte jag senast förra sommaren, när jag fick tillbaka på skatten.
Allt handlar om hur man prioriterar. Jag prioriterar att ha internet istället för att t.ex gå till frisören, så jag klipper mig själv och färgar inte håret osv.
Jag prioriterar mat i kylskåpet istället för kläder och heminredningsartiklar.
Varenda krona räknas.
Personligen hade jag varit glad att få min bostad betald och ha några tusenlappar att röra mig med, men som sagt, jag har valt att ta avstånd från soc. Att inte leva på soc sporrar mig till att hoppa in och jobba mer, ta hand om mig själv, få arbetslivserfarenhet och bättre möjligheter till fast jobb.
Men det är inte lätt, speciellt när jag har min Bipolära diagnos och inte lyckats hitta rätt behandlingsmetod än. Jag kommer nog aldrig må helt bra pga min sjukdom, men allt blir vad man gör det till.

Nu blev detta ett långt inlägg, men jag kände att jag var tvungen att uttrycka min åsikt.
Måste väl tillägga att jag är anonym av respekt till min familj, för att jag vill skydda dem. Vet hur många Happisbor fungerar, så kommer fel person in här och läser min kommentar vill jag inte riskera att min familj får skit för mina åsikter. Annars hade jag mer än gärna berättat vem jag är, för att visa att jag inte är någon liten räka som inte står för det jag säger, för det gör jag!

Hanna

1½år, kunde du inte hålla liv i katten längre?

Svar: Haha omg, IQ baserad fiskmås fråga! svar: Hon var vuxen när jag köpte henne och hon blev överkörd av en bil för att hon smet ut, behövs en dum dum förklaring på det också?
Heiduskaja

Becca

Så himla bra sagt!

Jenny

Nu vet ju inte jag din bakgrundshistoria och inte varför folk skriver dom de gör på din blogg.. men EN sak kan jag skriva och det är att du har så jävla rätt i det du säger i videoklippet. Om ingen kämpar emot, hur ska vi då få en förändring? :) Jag har gjort en inlägg på min blogg om ett känsligt ämne som heter legalisering av marijuana, tro mig det kommer att bli ett jävla ståhej med folk som inte håller med mig, men hur annars ska man göra för att få förändring? Det räcket ju inte att man går och lipar hemma liksom. :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress