Vill du du bli antimobbningsvolontär? Ansök här! Follow
Follow
Därför började jag med spenat varje dag!
När mina ätstörningar hade fått övertaget och jag förlorade min vikt till den nya vikten som jag mitt rekord i vuxna livet, har aldrig vägt så här lite som jag gör nu även om jag då det var som värst har vägt under 40 kg vilket jag inte gör alls nu, tack och lov - men då gick också mina energivärden ned. Jag fick obalans i  hela systemet i kroppen, dels var jag jättedålig på att dricka vatten och få i mig vätska, jag kunde känna mig tjock av exakt allt jag stoppade i mig pga min anorexia, det var som att sjukdomen lurade hjärnan tillatt allt man stoppade i sig skulle resultera i att man går upp i vikt.
Skräcken av att äta något blev starkare för mig och till slut u när jag bärjat få den här balansen jag ganska flititgt tjatat om på bloggen då jag börjat med mina smoothies etc, så har jag ä'ven börjat ändra kosten helt- Har kastat bort sockret och bestämde mig för att göra allt i min makt för att inte få återfall igen, jag vet att det alltid kan hända men att ändå ha en hälsosam kost och livsstil är dock en god förebyggande syfte för att inte heller energivärdena går helt ur balans, men min räddning till viss del har faktiskt varit spenat bland annat för dessa 10 viktiga anledningar:

1. Bra för hjärnan
Vitamin K, lutein och beta-karoten som finns i spenat hjälper hjärnan att fungera. Forskarna har efter studier funnit att de som åt spenat varje dag hade en bättre hjärnkapacitet än andra. De som åt det två gånger om dagen hade samma kognitiva förmågor som de som var 11 år yngre och inte åt spenat eller annat grönt nämligen enligt en forskning jag ej minns var jag kollade upp den..

2. Motverkar sjukdomar
Spenaten innehåller en masa antioxidanter som minskar risken för stroke, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Det är karotenoiderna som förhindrar skador på celler, vävnader och genetiskt material. Enligt en studie som publicerats i tidskriften Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention, så visade det sig att de som åt spenat minst två gånger i veckan hade en lägre risk att utveckla bröstcancer, jämfört med dem som inte gjorde det.

3. Gå ned i vikt
Forskare vid Lunds universitet har kommit fram till att extraktet thylakoider från gröna blad i spenat (även broccoli och grönkål) ökar mättnadskänslan och minskar sötsuget. De både fördröjer nedbrytningen av fettet i maten och frigör hormoner i tarmen. Testpersonerna gick inte bara ned i vikt, de fick också bättre blodfetter och lägre blodsocker vilket är något som är det första som mest troligen hoppar ur balans för mig om jag får ätstörningar, detta är dels ett bra förebyggande koncept för att inte lika lätt hamna tillbaka och sluta äta om man äter redan nyttigt.

4. Starkare ben
I spenat finns vitamin K som är jätteviktigt för kroppens benuppbyggnad. I en amerikansk sjuksköterskestudie kom man fram till att det var 30 procent färre fall av benskörhet bland de kvinnor som åt mest K-vitamin jämfört med de som åt minst, ätstärningar under längre perioder kan drabba även benusklaturen i kroppen somjag kan gissa på kan vara aningen svagare också redan på vissa delar av kroppen på mig så bra förebyggande för detta!

5. Vitaminbomb
Förutom 181 % av vitamin K innehåller 2,5 dl rå spenat, 56 % vitamin A, 15 % folat, 14 % vitamin C och 13 % mangan, av dagsbehovet. Värmebehandlad spenat (2,5 dl) innehåller mer än 100 % vitamin A och K, mer än 20 % folat, vitamin C, riboflavin, vitamin B6, mangan, järn, kalcium och kalium, och mer än 10 % av fibrer, vitamin E, tiamin fosfor och koppar, av dagsbehovet.

7. Förebygger rynkor
Karoteinoiderna betakaroten, lutein och zeaxantin är alla starka antioxidanter som skyddar kroppen mot skadliga fria radikaler. De bevarar därmed elasticiteten i hudcellerna och gör så att huden ser ung och frisk ut. Även den stora mängden C-vitamin håller bindväven i huden fast och spänd.

8. Bättre syn
Vitamin A är viktigt för syn, hud och fosterutveckling och spenaten innehåller också stora mängder lutein, en karotenoid som skyddar mot grå starr och andra ögonsjukdomar, sen har jag otroligt dålig belysning i min lägenhet som även kan ge sämre syn så detta blir extra viktigt när det även kommer till den saken.

9. Sänker kolesterolet
Luteinet har även visat sig hjälpa kärlväggarna att ”skaka av” kolesterolet. Om du har en hög nivå av dåligt kolesterol, är spenat något du absolut bör inkludera i din kost. Cirka 70 gram spenat är tillräckligt för att dra nytta av alla de bra näringsämnen grönsaken innehåller.

10. Det hjälper mot återfall av ätstörningar
Då en deprimerad hjärna behöver mer näring i allmänhet är det här ett av det bästa man kan äta. Då jag får svårt att äta slänger jag in spenat och blandar i en smoothie för att kunna få mig den snabbt om jag inte ens kan dricka det långsammare då det händer. Det är välkänt att personer med ätstörningar ofta börjar med spenat i sin kost som grund då man genomgår tillfriskningsfasen, som jag i självaste verket håller på att ta mig igenom helt själv pga så dålig assistans från sjukvården, och att ändå testa det själv och gå från det som man läser från forum så kan jag personligen säga att hittills har inget pekat på annat än att det funkar!

 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress