Här är det som jag starta dagen med igår, det var en lite ny kombination jag testade för jag har börjat använda mig mer nu av kokosolja, och ni anar inte bara hur god den blev! Jag vill verkigen dela med mig av den, plus att denär nyttig och mättande också - grymt? - här är receptet:
 
Du behöver:
En banan
1 tsk Honung
Två nävar frusen mango (köper mina i 2kg påsar från ICA)
Macapulver
1 msk kallpressad kokosolja
1 morot
Mjölk eller mandelmjölk
 
Det blir supergott, och vill man ha lite sting på det så tillsätt lite nyponsoppa i det - det blir också gott till och matchar smakerna perfekt i min smak! Morötter sägs också vara bra för synen och det finns forskning som tyder på att morötter kan minska risken för att utveckla lungcancer, bröstcancer och tarmcancer. Morötter innehåller dels falcarinol som har anticancerogena egenskaper, dessutom är grönsaken rik på betakaroten, lutein och zeaxantin som skyddar kroppens celler. Yes!
 
Mangon är också en supergod tilläg jag alltid har med på min tallrik eller i min mat! Flera sjukdomar hämmas i sin utveckling av ämnen som finns i mango – bland andra olika typer av fenoler. Det finns även fiber i mango, fibrer som enligt forskning hjälper till att hämma utveckling av andra typer av sjukdomar. Den hjälper också till att hålla mätnnadskänslan bättre och bevara vikt såsom det är bra för hjärtat och för synen!  En annan sak kanske man inte riktigt visste, men mango har länge ansetts verka som ett afrodisiak, Vitamin A ser till att hålla hormonerna på en bra nivå och ger större sexlust.
 
Bananer älskar jag också - och enligt studier ska man hålla sig till 2 bananer om dagen flr en god effekt på hälsan! Visste ni att studier har visat att de krokiga, gula frukterna kan hjälpa till att övervinna depressiva symptom eftersom bananer innehåller höga halter av aminosyran tryptofan, ett ämne som i kroppen omvandlas till serotonin. Serotonin är ett signalämne som brukar kallas för kroppens glädjehormon. Om inte annat motverkar det stress, hjälper att hålla hormonnivåerna bra, motverkar astma, är bra energikälla för kroppen och hjärnan och dessutom bra för magen!
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress