Fråga av http://nykterfyllekaja.blogg.se/ >>
Jag vet du är facinerande av vikingatid och fornnordiska ting. Kommer Heiduskaja därifrån???
 
Hej! Ja det stämmer korrekt, jag har alltid varit fascinerad av mytologi överlag ända sedan jag var liten. Älskade Hercules filmen när jag såg den första gången och än idag kan jag lätt säga att den disney filmen är också en favroti haha! Men iallafall, då jag kommer från norden själv så har jag känt att vikingatiden tilltalar mig aningen, mycket kanske har att göra med att min far är också från norge och sen att min mormor var Kalevala var jag fått mitt lilla mytologiska nyfikenhet från.
Det var faktiskt min morbror som är tvillingbror till min mamma som började kalla mig för Heiduskaja ända sedan jag var liten, och min kusin som är hans barn har smeknamnet Jonnuskaja. Det är för att hon hette Jonna och jag Heidi, och min mormors mormor hette nämligen Kaja som är från Finland, och för att samtidigt hedra minnet av henne fick det bli våra smeknamn. Varför också bara vi, jag och Jonna, var såklart också för att min mamma och hennes pappa är tvillingar så det blir ändå lite speciellt - och det var min kära morbror som också gav mig det smeknamnet. Eftersom han har ända sedan jag varit liten ändå varit också lite som min fadersfigur, så kanske det sen i sin tur även hedrar honom att jag än idag håller vid mig det smeknamnet :)
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress