1. Hej Sisko! Berätta lite om dig själv, vem du är som person osv
Jag är finsk. Kom till Sverige när jag var 4 år till Motala från Oulu. Bor nu i Stockholm tidigare i Norrbotten. Som person är jag som många säger snäll, omtänksam, envis och finska sisu.
 
2. Vad är dina hobbys och vad brinner du mest för?
Hobbyn är mina hundar, utställning, avel. Har haft kennel i 32 år. Konst är min andra stora hobbyn.
 
3. Hur länge har du målat och när blev du intresserad av det realistiska uttrycket i tavlorna som du utvecklat fadalt under ditt liv?
Jag började måla när jag var 12 år. Målar realistisk. Vill få fram målningarna så verkliga som möjligt.
 
4. Vad är det bästa med att måla? Känner du att detta är en hobby eller företagande? Vad är ditt mål med ditt målande och har du drömmar kring det?
Man blir så avkopplad när jag målar. Vill som dom flesta bli berömd men det blir oftast efter konstnärens död..
 
5. Har du speciella minnen när det kommer till målandet, t.ex unika intervjuer eller tv-möjligheter etc?
Jag har varit mycket i tidningar och i radio. Tv programmet Landet Runt om väggmålningar i Lunde Kramfors. Ådalshändelsen 1931.
 
6. Du har också en kennel som jag själv är delägare i. Berätta gärna mer om just din kennel och ditt mål med hunduppfödandet!
Kennel Lo-Fans (klicka här >> för att komma till gillasidan!) . Namnet är kinesiskt som betyder viol blomman. Avlar i liten skala. Vill få fram friska, fina, smarta shihtzun. Olika färger och teckningar på dom.
 
 
7. När började du med hundsport och vad var det som intresserade dig att börja? Känner du att hundsport har både motgångar och framgångar, och isåfall varför/varför inte?
Köpte min första shihtzu när jag var 17 år. Visste inget om utställning då men provade på i Linköping med Fanny och hon vart Bäst i rasen av 6 st och Best in Show 4 motgångar har varit avendsjuka människor som har försökt förstöra för mig både på utställning och sälja valpar. Det kommer jag skriva senare vad som har hänt. Intressant läsning för er :D
 
8. Vilka tips skulle du vilja ge till en person som skulle vilja starta en kennel/hunduppfödning? Vad ska man tänka på och sträva efter för mål? Vad ska man ABSOLUT INTE göra som hunduppfödare och isåfall varför inte (formulera gärna)?
Gör som du tycker. Friska hundar och inte avla på dom för mycket. Lyssna vad andra säger men gör alltid som du vill. Avla inte sönder dina hundar och inte med inavel.
 
9. Vad känner du har varit din största framgång med kenneln och målandet?
Lo-Fans Lonely Prinsess "Sussu" hon var en super hund och lätt att visa för hon var så smart att hon visade sig själv det var bara att hålla i koppeln. Målande framgång var väggmålningar i Lunde Kramfors 1995
 
10. Vilka djupa livserfarenheter skulle du vilja dela med dig av till oss yngre som också möter motgångar och kämpar med dom?
Ge inte efter. Lyssna på andra ändå om du tycker det låter fel. Ta lär dom av äldre människor och kom med egna idéer. Det är bra att lyssna på mor och fars föräldrar.
 
 
11. Du har fått vissa drömmar förstörda. Vill du berätta om detta och det påverkat ditt liv idag? (om idrottandet och knäna/ryggen)
Jag skadade knät i fotbollspelande vid 12 års ålder och flera operationer men ej bra, så idag är båda knäna stora problem slitningar o mkt värk. Trafikolycka vid 20 års ålder skadade ryggen. Idag lever jag med mkt värk och rörelse hinder
 
12. Var hittar du styrkan till att vara motiverad och så inspirerande trots dina motgångar du genomgått och genomgår?
Jag är envis och finsk Sisu. Mina hundar och målande ger alltid styrka och välmående.
 
13. Vad är dina framtidsplaner och drömmar?
Att ge efter mig min högstandad kennel och mina alla kontakter inom måleriet till min enda barn
 
14. Vad är ditt motto och varför?
Mitt motto är att vara så frisk i händerna för att fortsätta med hundarna och med mitt målande.
  
15. Var ser du dig själv om 20 år? Vad skulle du vilja ge för livstips till de som läser detta?
Då är jag 71 år sitter någon stans i Europa i värmen och målar utsikten med en hund i knät :D tips lev nu och gör det som är roligt, det behöver ej kosta mycket. Va nyfiken och våga göra saker och ting. Stanna ej på samma ställe utan flytta omkring och upplev världen. När du är gammal lever du länge för har alla dessa minnen av allt och gör dig glad i gamla dag. Livet är så kort. Det märker man vid 50.
 
 

Skulle du vilja bli intervjuad till Helgens Awesome eller känner du någon som har ett häftigt yrke eller är en inspiration? Tveka inte att höra av dig till mig så intervjuar jag gärna, man behöver inte ha någon speciell talang. Allt från åsikter till hobby etc är såklart välkommet!
 
Klicka HÄR >> för att kontakta mig kring Helgens Awesome!
 
 
 
JUNITJEJ

Hundar är så mysiga och jag är tacksam över att det finns människor som ägnar dessa så mycket tid.

Svar: Ja men eller hur! Är i princip född i valplådan så kan ju inte klara av ens 3 månader utan hund 💗
Heidi Scythe

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress