Hej alla fina! Den här läsarfrågan fick jag av http://nykterfyllekaja.blogg.se/ >> och här kommer svaret!
 
Vad är en vlogg?
Vlog är en kortform för video blog eller på svenska videoblogg. Alltså är det en blogg där video är det valda formatet. I en vanlig blogg är det bloggposter med text och bilder, jämfört med en typisk vlog där en ny post består av ett videoklipp. Vissa likheter finns med webb-TV, eftersom en videoblogg kan likna någon slags amatör-TV där en person via Internet når ut med någon form av personlig show där de till exempel diskuterar sitt favoritintresse eller sitt dagliga liv. Vem som helst kan nämligen starta en vlog och särskilt populärt är det att använda Youtube var genom jättemycket privatpersoner som vloggar via tjänar också pengar på. Tanken med Youtube var redan från första början egentligen att vilken användare som helst skulle kunna ladda upp videoklipp. Därför passar Youtube perfekt som värd för videobloggar och dockså därför Youtube är den största portalen på hela internet med främst syftet för vlogging.
 
Vad krävs för att kunna vlogga?
Egentligen krävs ingenting annat än gott om tid och en bra webb eller telefonkamera för att kunna spela in videoklipp. Sedan väljer du ett ämne, gärna något du personligen brinner för. Det kan till exempel handla om datorspel sport, komedi, musik eller bara om din egna vardag. För denna typ av blogg är det bara fantasin som sätter gränser. Enda man bör vara försiktig med är att utnyttja upphovsrättsskyddat material eller stjäla innehåll från andra bloggar. Det uppskattas inte. Syftet med en vlog är att skapa sitt eget innehåll, inte att stjäla andras. Dock är det tillåtet att inspireras av andra. Något som är oerhört populärt för vlog-formatet är att spela spel och filma sina egna reaktioner vilket otroligt många streamers gör. Den som har en rolig personlighet kan verkligen nå ut på det sättet också ut på andra håll på nätet. Andra utnyttjar sin skicklighet för att hjälpa andra med tips och trix i sin vlog.
Det finns många typer av videobloggar. Ett exempel är en motovlog som är en vlog som skapas medan man är ute och åker motorcykel. Uppfinningsrikedomen är stor och med dagens moderna trådlösa nätverk och bra mobila enheter är det inte längre svårt att dokumentera resor eller andra händelser i en videoblogg, sedan låta andra följa den via till exempel Youtube. Många vloggar också genom diverse sociala medier och olika sidor med stöd för bloggande också, det beror på vad man är intresserad av och vad man vill se!
 
Jag och vlogging
Jag har haft Youtube kanal i flera år och jag vloggade flrut endast då på youtube, jag har däremot delat sångvideos och andra videos jag har i min kanal. Anledningen till att jag vill börja vlogga igen är för att testa igen och mer seriöst denna gången, då jag sist gjorde det så var jag rätt ny på tubban och hade knappt någon erfarenhet av att ha en egen kanal och jag hade inte heller något större syfte med den flrutom att den förljt med mig alla dessa år och jag ser mer och mer anvädning av den varje dag! Jag vet att det kommer kräva jobb och därför tar jag det sakta och med tiden tills alla förberedelser är helt färdiga!
lars

tack för din utförliga förklaring vad Vlogga är

Svar: Ingen orsak! :D
Heidi Scythe

Josefiwwwe

Så kul att du ska börja vlogga, kommer absolut följa upp dig då du gör dom vidosen!

Svar: Åh så kulö att höra! Uppdateringar kommer komma upp på bloggen och min facebook <3
Heidi Scythe

Jessica

Bra inlägg!

Svar: Tack!
Heidi Scythe

Hilda

Bra inlägg, kanske man borde också testa det n¨gon gång :)

Svar: Men gör det, testa var så jag skaffa youtube och allt lol :D
Heidi Scythe

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress