1. Berätta om dig själv, vem är du och hur är du som person?
Jag är en tjej på snart 18 höstar som gillar att ha det kul i livet. Gillar att umgås med kompisar vare sig man röjer runt på stan eller sitter hemma i soffan och myser framför en film!
 
2. Vad är dina fritidsintressen, hobbys och hur försörjer du dig?
Smink är en stor del av mitt liv och kan sminka mig 5 minuter eller sitta i timmar för att få den perfekta looken. Förutom att sminka på mig själv eller andra så gillar jag även dans och kan svänga runt rejält på dansgolvet. Jag ska nu börja i trean på gymnasiet men arbetar även på Ellos som lagerbiträde på sidan om.
 
3. Vad är din största dröm?
Min största dröm, förutom att resa ut i världen, framförallt till Rio de Janeiro, så vill jag gärna bli en stor Makeup artist, kanske arbeta utomlands och sminka till modevisningar såsom t.ex Victoria's secret eller sminka SFX till filmer.
 
4. När besluta du dig för att utbilda dig till makeup artist och när började du utbildningen?
Intresset började väl egentligen när min äldsta syster började samma utbildning. Hon lärde både mig och min syster olika tekniker och sedan började även min mellersta syster hon med. Så när det var min tur att välja gymnasium för två år sedan så visste jag redan till 100% vad jag ville välja och göra i livet!
 
 
5. Vad inspirerade till utbildning och vad var dina förväntningar?
Som sagt var det mina systrar som inspirerade mig. Även serier som "Face off" gav en push. Mina förväntningar var väl egentligen högre än vad som uppnåddes när jag väl började, men sedan i tvåan så blev det bättre och jag kan verkligen inte vänta tills nu i trean då vi ska börja med SFX (specialeffekter!)
 
6. Hur går utbildningen till? Vad krävs för att utbilda sig till makeup artist och var kan man söka utbildningar?
Utbildningarna varierar beroende på vart man är men i slutändan så har man ju lärt sig i princip samma saker. I ettan på gymnasiet så lärde vi oss t.ex Clean beauty, där man ska sminka så man i princip ser osminkad ut, t.ex till film eller en photoshoot. Vi höll även på med hår där vi lärde oss lite flättekniker och även 60-talets klassiker Svinrygg. Vi lärde oss också grunderna till hudvård. I tvåan lärde vi oss mer festsminkningar, fransar och eyeliner, samt mer håruppsättningar. Även mer djupgående i hudvård, ansikts- handmassage samt manikyr. För min del var det enkelt att komma in på linjen, men det beror ju helt på efterfrågan, vilket vi märkt i skolan har blivit högre och det är mer som ansöker om att komma in. Men förutom gymnasie så finns det bl.a kurser man kan gå, komvux eller större skönhetsskolor som t.ex "International Hair Academy", "Makeup Academy" eller "Makeupstudion".
 
 
7. Kostar det något med utbildningen och vad får man räkna med att få lägga ut, och på vad?
Gymnasiet är förstås gratis, men på Komvux och andra skolor kostar det pengar. På komvux behöver man oftast bara betala för materialet man behöver, så som sminket eller om man behöver studieböcker. På skolorna kostar det mer då man betalar för både material och kvalité. Priset varierar beroende på vilken studielängen är, vilket kan vara allt ifrån 8 veckor till flera år. Detta kan kosta mellan 10.000 - 200.000 kronor.
 
 
8. Vad är planerat skall hända efter utbildningen? Vad ska du göra då?
Efter utbildningen vill jag gärna ta ett jobb vid sidan medans jag jobbar mig uppåt och skaffar kontakter, kanske öppnar eget innan jag beger mig ut i andra länder.
 
9. Hur jobbar man som makeup artist? Hur och varför är det ett bra jobb för de som vill jobba som egenföretagare?
Makeup artist är faktiskt ett slitsamt jobb, man får kanske gå upp tidigt på morgonen för att åka till ett bokat möte, eller resa runt i landet. Man får hela tiden tänka efter hygien, kundbemötande och att verka proffesionell även om man kanske känner personen. Det är ju lite av ett 24/7 jobb då man när man kommer hem kanske får tvätta penslarna om man inte haft möjlighet till det innan man åkt hem, hela tiden forska efter nya tekniker och gå på nya kurser. Men det är ett bra jobb då man får ge sig ut och träffa nya människor, och göra dessa människor glada.
 
10. Har man stadig inkomst, eller gäller det att lägga manken högt i början för att komma in på marknaden?
Sin lön varierar ju grymt mycket beroende på sina kunder. I början får man helt enkelt börja med kanske 500-2.000 per kund, men efter ett tag får man mellan 7.000-20.000 från bara EN modevisning. Så om man har fler än en kund i månaden så tjänar man ju goda pengar så att säga.
 
 
11. Vad är utbud och efterfrågan inom detta yrke?
Från det jag vet så var det bara för ett par år sen den stora efterfrågan kom efter att bli makeupstylist. De riktigt kända har ju funnits i flera år. Det har blivit känt pga b.la youtube, tv och rekommendationer från lärare, kompisar och släkt. Det är väldigt många som vill bli detta nuförtiden faktiskt, och det är väl både bra och dåligt, då de största film- modell argenturer väljer de mest kända, så i slutändan kanske det inte blir så mycket jobb över men det är endå ett kul jobb och man kan ju ha det vid sidan om, men ifall det är något man verkligen vill så får man ju såklart jobba för det.
 
 
12. Var ser du dig själv om tio år?
Jag ser mig själv gift med barn, med ett fint jobb som Stylist och såklart, kanske i ett annat land!
 
 
13. Vilka generella tips vill du ge till andra som vill utbilda sig till makeup artister?
Ge dig inte in i branchen om du verkligen inte vill detta, jobba hårt och låt ingen ta dig för givet!
 
14. Vad är ditt motto?
"My highlight is as bright as my future"
 
Är du sugen på att utbilda dig till makeup artist? Det finns massvis med utbildningar man kan gå via, en av de mer omtalade makeup artist skolorna är Makeupstudion >> som är omtalad i några av nordens störts amodellagenturer. För att ansöka till utbildningen hittar ni Makeupstududions utbildning HÄR >> 
 
 
Till Helgens Awesome söker jag jämt och ständigt folk jag kan intervjua, och det kan vara om vad som helst! Aööt från din hobby till ditt yrke eller något speciellt du samlar på eller om du har rest till ett annat land, det finns vad som helst man kan bli intervjuad om! Känner du dig manad så tveka inte att kontakta mig på Facebook >>, instagram >> eller kommentera här på bloggen hur jag kan kontakta dig! <3
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress