Om det är något jag alltid tyckt om och sett som konst är graffiti (ja, det är en sak med att spraya ett konstverk bara av att göra en otroligt snygg stil på text osv vs, klottra en noobkuk, från det kan vi väl urskilja vad som är snyggare?). 
 
Men egentligen skulle jag vilja se mer utav klotterplank, det finns massvis med duktiga graffitikonstnärer därute som brinner för sin grej och dessutom rockar den, samtidigt anses graffiti i tråkiga stentunnlar som klotter fastän man kan urskilja vilket egentligen är ett skapat konstverk.
Kan ni tänka er att i vårat avlånga land finns det bara ett trettiotal legala graffitiplank, varav de närmsta jag sett är två stycken i Luleå som är ca 12 mil härifrån.
Samtidigt är all graffiti (dvs inte det som är klotter, tycker själv att klotter kan tvättas bort) utanför planken brottslig aktivitet och skall tas bort inom 24h efter att anmälan kommit in.
 
Eftersom så många kommuner i Sverige ser klottrandet som ett problem och en kriminell aktivitet då man enligt lag inte får måla på allmän egendom då även detta kan bli väldigt kostsamt för kommunerna att åtgärda. Men hur mycket mer kan det då kosta att lägga upp ett par legala graffitiplank som samtidigt kan investera i mindre ''skadegörelse'' som kommunen inte behöver slösa pengar på att tvätta bort lika ofta?
Självaste idén (hello Google) är framtagen bl.a för det syftet då samhällets syn på graffiti inte har varit det mest positiva. I vissa städer framhävs graffiti och hiphopkultur, varför kan inte detta göras på fler ställen?
 
Kan gott säga att jag hellre går i en tunnel där det finns mer motiv och färger att se på än samma tråkiga gråa vardag. För den delen då jag själv är en skapare så förstår jag passionen i att skapa något nytt eller förverkliga en idé man har, jag tycker man ska låta i fler kommuner låta graffiti/spraykonstnärer skapa sitt verk och åtgärda ett ''problem'' genom att framhäva det genom ett kulturellt syfte istället, då klotter är skadegörelse och graffiti är konst.
 
Vad tycker ni?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress