Vanligtvis ignorerar jag dessa typer av kommentarer, och det är delvis för att jag väljer att lägga ned min energi annat, jag kommer ihåg hur jag kunde sitta i flera timmar och läsa igenom massa skit folk skrev till mig i syfte för att såra mig, och där satt jag och funderade på om jag ska svara eller inte, och nog har jag svarat, nog har jag ignorerat och grubblat, tills man blir bara uthärdad och ignorerar det helt enkelt för man inser att man är så mycket bättre än dom, så vad fan gör man vid skärmen och lägger ned tid på sånt skit liksom.
 
Varför gör jag det själv nu då?
Dessutom drar upp en gammal kommentar till råga på allt. Innan jag insjuknade i min anorexia och gick ned väldigt mycket i vikt så har jag haft mina perioder då jag varit stor eller till och med större, jag varit utsatt för kommentarer om mitt utseende i negativ utsträckning otroligt mycket därav man kommenterar mestadels min vikt. Allt som har negativ referering till övervikt har jag fått höra, uthärda och bita ihop mig genom. Men när jag blev smal, smalare än jag aldrig varit förr då jag landade på storlek XXS på kläder så kommer kommentaren ''benrangel''.
Den där tunga känslan, och den äcklande ilskan där man bara vill smälla till käften de orden kom från, man knyter sina knogar och känner hur kroppen spänner sig och man andas ut långsamt, tänker för sig själv ''det är bara en dum jävla människa med för mycket fritid'' - ja ni vet den när någon i kassan står bakom en och skrattar och pekar ''tjockis'' och du vet att dom kollar på dig. Det kändes så för mig.
 
Samma jävla känsla med bara en enda skillnad, jag var inte fet den här gången, jag var smal, och ändå lika jävla oaccepterad och äcklad av människan som sa det som tyckte att jag såg för smal ut.
 
Orsaken, den enda och viktigaste orsaken, till att svara på en gammal kommentaren är denna poäng; DET ÄR ALDRIG OKEJ ATT KRÄNKA NÅGON FÖR UTSEENDET OAVSETT VAD! Det spelar ingen roll om personen är kort, lång smal, ljus, mörk, tjock, handikappad eller ser ut på något sätt som för en annan är ''oacceptabelt''. Alla vi kan kränka varandra för något då vi alla har något vi själva kritiserar hos oss och som är våra ömma punkter, de kan vara från svåra upplevelser eller bara missnöje som är baserat på självhat och för mycket självkrtitik orsakat av utseendefaktorn. Samtidigt sitter vissa och tycker det är fel att generalisera människor efter utseende, men ändå kan de inte kommentera något annat än utseendet om de ska vara taskiga. Till vilken nytta undrar jag, då det är rätt tydligt i samhället att det sammankopplas med avundsjuka och dylikt?
 
Det är aldrig okej helt enkelt. Att fatshamea och skinshamea är precis samma jävla sak, det ger samma ångestkänsla, samma obehag och samma ilska och självkritiserande bild som orsakar onödiga depressioner, att det sen finns människor som menar att det finns skillnad på dessa pga att undervikt inte är samma som övervikt. Vad fan är det för argument?
Det enda som skiljer är som fysiska symptomen, till exempel att du får mindre pattar och benknotor som annars hade fläsk kring sig gör ont att sitta på länge, medan man kan få exem från svettningar i valkar om man sitter länge. Om du har stora bröst och är smal så glöm att du får täcka brösten, se ut som en bimbo och hör om skiten också för den delen bara för astt du vill ha top på dig, eller hitta en klänning du älskar i affären och du förstörs återigen av att den ser ut som en tight säck på för att storlekarna är för smalare. Skillnaderna brukar ofta vara de motsatta, och vi alla är olika. födda från olika utseenden, dna, olika formning pga erfarenheter, uppfostran, ja ALLT!
 
Men något vi har gemensamt är ju vad vi känner och hur vi får andra att känna sig, vi är flockdjur och i våran moralbok så är det inte okej att kränka en annan människa på det viset om man inte nu råkar kläcka ur sig det i försvar då den andra har kommenterat utseendet viktmässigt.  
Man ska varken fatshamea eller skinshamea människor! 
 
 
 
</div
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress