Jag försöker verkligen att inte blanda i mig i sånt här pga att det ALLTID oavsett vad skapar diskussioner och bråk, men jag måste få ur mig det innan min hjärna exploderar och sprutar virus överallt.
Jag väldigt ofta, fortfarande och sen länge tillbaka, ser folk på Facebook och andra sociala medier som skriver statusar som ''Röstar du på SD så ta bort mig som vän'', ''Är du antifeminist så ta bort mig som vän'', ''Röstar du på vänstern så ta bort mig som vän'' osv osv osv.
VARFÖR GÖR NI SÅ!? O.o
 
Varför jag stör mig på det är att jag förstår inte hur man inte kan ändå föra en diskussion, dela åsikter med andra, förklara hur man ser det från sin synvinkel på saker etc etc utan att bli officiellt hatad eller sedd som något negativt eller till och med rakt av missförstådd pga att vissa människor är så förbannat oacceptabla mot vad någon annan har för åsikt? Är det inte mer oacceptabelt om man GÖR rasistiska saker än att man bara HAR en åsikt? Det finns en viss skillnad där enligt mig.
Jag är antirasist, jag är emot mobbning/utfrysning/trakasserier, jag tycker alla har lika värde och samma rättigheter som människor, och jag hatar när någon skadar en annan. Men kan jag hata en person pga vad de tycker? Nej, det kan jag inte.
 
Vi säger så här (ska förklara det så utförligt det går), jag har en vän som tycker att SD har många bra punkter (ja, alla partier har bra och dåliga punkter, inget parti är felfritt samma som med att ingen människa är perfekt), OM hen skulle nedvärdera en annan människa pga hudfärg eller etnicitet (vill säga rasism) skulle jag personligen gå emellan och skälla ut personen, och det riktigt ordentligt och ev. ge hen en käftsmäll.
MEN! Om hen inte har något emot människor med annan hudfärg/etnicitet och behandlar alla människor likvärdigt, trots att hen kanske har röstat på ett parti som jag personligen inte alls tyckte var en bra röst att lägga på, ska jag bli ovän med personen då eller? Ska jag bryta kontakten med en av mina absolut närmsta vänner pga att dom röstade på ett parti som har VISSA punkter de tyckte verkade bra?
 
För ca 4 år sedan var jag aktiv inom Ung Vänster. På sidan om hade jag 1 annan vän som var rakt av rasist och agerade därefter också, utan att jag visste om det innan han började glappa käft mitt i stan mot några ungdomar i våran ålder som inte ''såg ut som svenskar''. En av dom han glappade käft åt, var också min vän.
Utan att berätta till någon av mina vänner, så fixade jag en fest hemma hos mig och bjöd båda två dit, FÖR ATT de skulle lära känna varandra, och jag var sjukt nervös inför den festen då jag visste att min ena vän verkligen hatade allt som inte var ''svenskt''. Under den festen fick han reda på att jag var andra generationens invandrare, och båda dom började diskutera. Det gick hetsigt till först, men sen när båda hade delat med sig av vad de kände, tyckte och hade varit med om så gav båda det en chans att umgås som vänner. Min vän insåg att det hade inte ett skit med etnicitet att göra, utan att det hade att göra med personlighet. Han hade värderat sin åsikt helt annorlunda, och från det började han tänka om, och han ansåg att han själv hade gjort ett misstag baserat på inga grunder eller syn på hur de kunde vara från en annan synvinkel.
Dom är vänner än idag sedan den festen, och båda är aktiva i F!.
 
Om folk nu verkligen vill sitta och rensa sin vänlista på de som inte har samma åsikter så fine, gör det. Men jag anser att diskussion, dela åsikter etc, ger kunskap om människor, människors tänkande, människors syn på saker och ting, erfarenheter, det är något man även själv lär sig av som man kan dela med sig sedan av till andra. Jag tror på att människor kan förändras. Jag tror på att människor kan lära sig att se från nya perspektiv och jag tror på att människor kan lära sig av varandra.
Ni som är aktiva, varför kan ni inte försöka göra en personlig skillnad? Något som kan ge två människor en helt ny syn genom att faktiskt visa hur man är som person utan bas på åsikter? Något som kan få en annan människa att öppna upp en ny tankebana, en ny förståelse, och kanske inse att allt inte är strikt delat i kategorier? Och hur många andra kommer ni inte inspirera? Hur många andra kommer den som ni inspierarede att inspirera? Hur många andra kommer lära sig något nytt, att kunna se saker från olika perspektiv istället för en enda trångsynthet?
Nej, det kanske inte är det lättaste att göra, men det är något jag kör på iallafall, och det gör inte mig till en rasist bara för att jag har ett annorlunda tänkande till vissa saker. Vissa kanske ändå tycker att det gör mig till rasist. Andra kanske tycker att jag är smart, varmhjärtad, eller bara helt jävla korkad.
 
Välj vilket ni tycker och dela gärna med er av era åsikter i kommentarsfältet, jag är här i livet för att lära mig och ta del av även mina medmänniskor.
 

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress