Halloj alla!
Numera börjar det bli allt vanligare med att när folk tar katter så ID-chippar, vaccinerar och kastrerar man dom - vilket jag tycker är sjukt bra! Alla mina katter är ID-chippade, försäkrade och kastrerade, och det är faktiskt något jag skulle vilja se att fler gör med sina katter! Finns fortfarande otroligt många katter som är utekatter och ej kastrerade, vilket resulterar i ev. fler hemlösa katter kommer finnas. Det finns redan ca 100.000 hemlösa katter i Sverige, vilket är otroligt mycket katter som säkert är dom finaste ever som förtjänar bra hem.
 
Och nu ska vi komma fram till varför jag exakt skriver det här. Jo, jag ser otroligt många människor ute på nätet och samhället som blundar för problemet med att det finns så många hemlösa katter, vissa hävdar till att det inte ens är ett problem. Vissa tycker att utekatter inte behöver ens kastreras pga att det är fel mot deras natur att ej få ungar, jag har själv bl.a fått höra hur ''onödigt'' det är att ha försäkring på sina katter och att jag har tagit bort katternas rättighet till att få kattungar då de är kastrerade. Såg även senast igår på ett forum att en person hävda att man inte behöver idchippa eller kastrera katter för att de är mindre värda än hundar.
Det här gör ju mig bara förbannad!
En katt är en lika viktig familjemedlem precis som alla andra familjemedlemmar oavsett ålder eller art, endast pga att katter går att hitta billigare än hundar så betyder det inte att kattens värde är lägre, och även om katter under flera år ej ID-chippats eller försäkrats så betyder det inte att dom inte förtjänar att ha en försäkring och registrerad ägare.
 
JAG TYCKER ATT:
- Har du en katt, speciellt utekatt, FÖRSÄKRA, ID-CHIPPA, KASTRERA!
När katten är ute så är du inte där för att alltid kunna skydda katten mot olyckor, och ifall en olycka skulle inträffa så har du en försäkring till din kisse som kommer kunna hjälpa dig bl.a ekonomiskt att katten kan få den vård den behöver vid ett olycksfall (nej, veterinär är inte billigt, speciellt inte utan försäkring på sitt djur).
Sålänge du har din katt även ID-chippad och registrerad på ditt namn så är den DIN katt, om katten helt plötsligt inte kommer hem igen och försvinner spårlöst, och någon kanske hittar din katt så kan de genom ID ta reda på var katten bor - då kan den ju komma hem igen! 
Och kastrering, dyker inte upp små söta lurvisar helt plötsligt - tänk om du inte har tid med kattungar ens? Och om det är en hane, varför inte kastrering ändå då det kommer finnas okastrerade honor ute, så vara på den säkra sidan att just din kisse inte sprutar sperma överallt och sen kommer det förbli 100.000 hemlösa katter då även kattungar från tjuvparning måste hitta ett hem också!

Jag tycker inte alls att man ska strunta i dessa saker då man skaffar djur. Så folk där ute, SNÄLLA! När ni skaffar katt, kolla i första hand från katthem där man hittar jättemycket fina katter som vill ha och behövet ett nytt hem, och jag rekommenderar kastrering, försäkring och ägarregistrering. För det är din katt värd!
 
Skogsraah ☾

Sjukt bra inlägg! Helt rätt.

sophie

Älskar detta inlägget / Crazy Catlady

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress